Pages 197-210, Language: English, GermanBernhardt, Olaf / Hawali, Said / Sümnig, Wolfgang / Meyer, Georg
Grindcare® (Medotech, Kopenhagen, Dänemark) ist ein Biofeedback-Gerät, das nach der Aufzeichnung von Muskelkontraktionen elektromyografische Messungen (EMG) mit einer elektrischen Resonanz verbindet. Das Gerät wird damit beworben, dass es im Schlaf auftretenden Bruxismus und die damit einhergehenden Symptome reduziere. Ziel dieser Studie war es, die EMG-Aktivität bei Patienten mit myofazialen Schmerzen zu messen und zu überprüfen, ob das Gerät die Aktivität im EMG und die myofaziale Schmerzsymptomatik reduzieren kann. Achtundvierzig Patienten mit dem Beschwerdebild myofazialer Schmerzen wurden zur Teilnahme an dieser Studie eingeladen und in zwei Gruppen randomisiert. Die Behandlungsgruppe erhielt eine Einweisung in das Gerät, EMG-Messungen und eine Behandlung mittels elektrischer Stimulation. Die Kontrollgruppe erhielt nur eine Einweisung und EMGMessungen. Die EMG-Messungen erfolgten über einen Zeitraum von vier Wochen. Eine Beurteilung der Schmerzen erfolgte bei Baseline und jeweils nach einer Woche, drei und fünf Wochen. Hierzu wurde eine nummerische Analogskala (NAS) zur Schmerzintensität, -häufigkeit, zum Grad der Einschränkung und zur Einschränkung im Alltag verwendet. Außerdem wurde eine klinische Funktionsanalyse durchgeführt. Die Statistik erfolgte mittels Varianzanalyse (ANOVA) und eines Wilcoxon-Tests. Nach dreiwöchiger Anwendung des aktiven Geräts verringerte sich die Anzahl der EMG-Ereignisse/h von 96,72 (± 57,81) auf 33,57 (± 23,98). In der Kontrollgruppe traten bei Baseline 75,80 (± 59,00) EMG-Ereignisse/h auf und nach vier Wochen lag der Messwert bei 70,25 (± 50,40) (p = 0,02). Bei den klinischen Daten wurden die Schmerzintensität, das Ausmaß der Einschränkung im Alltag und die Anzahl der druckschmerzhaften Muskeln erfasst, die sich zwischen den Gruppen bei keiner Untersuchung signifikant unterschieden (p > 0,05). In der Behandlungsgruppe wurden jedoch signifikante Unterschiede zwischen der Untersuchung bei Baseline und nach fünf Wochen im Hinblick auf die Schmerzintensität (p = 0,001), die Einschränkungen im Alltag (p = 0,001) und die Anzahl der druckschmerzhaften Muskeln (p < 0,001) beobachtet. Im Rahmen der Einschränkungen, denen diese Beobachtungsstudie unterworfen ist, konnte gezeigt werden, dass die Anzahl der EMG-Ereignisse/h am M. temporalis bei Patienten mit myofazialen Schmerzen nach dreiwöchiger Behandlung dieses Muskels mit elektrischer Stimulation signifikant abnahm.
Keywords: Biofeedback, myofaziale Schmerzen, schlafbezogener Bruxismus, temporomandibuläre Dysfunktionen
Pages 213-226, Language: English, GermanBongartz, Kathrin / Kinzinger, Gero / Gülden, Norbert / Riediger, Dieter / Ghassemi, Alireza / Gerressen, Marcus
In this study, a total of 21 patients who had presented for treatment on account of temporomandibular symptoms were examined over a period lasting from 2003 until 2008 at the University Clinic of the RWTH Aachen University, Germany. Manual structural analysis (MSA) and axiography were conducted by a treatment provider experienced in functional diagnostics to record the temporomandibular situation of all patients. In addition to this, magnetic resonance imaging (MRI) of the temporomandibular joints (TMJs) was performed on each study participant. The objective of the study was to evaluate the diagnostic value of MSA and axiography in comparison to MRI. For pathological MSA and axiographical findings, defined point values were assigned to each TMJ; these were combined to form an overall point value, the temporomandibular dysfunction (TMD) index. This TMD index comprises a clinical, symptomatic evaluation with the aid of manual structural analysis (MSA), as well as a joint function-related evaluation by means of axiography. In this study, a complete concurrence was observed between TMJs with pathological clinical findings and a high TMD index, whereby only patients with dysfunctional clinical symptoms were included in the evaluation. The question as to whether this index also enables a definition of different treatment areas must be investigated in controlled clinical studies.
Keywords: temporomandibular dysfunction (TMD), temporomandibular joint, TMD index, axiography, manual structural analysis
Open AccessPages 227-244, Language: English, GermanTürp, Jens Christoph / Ohla, Harald
Some patients afflicted by temporomandibular joint (TMJ) pain today seek advice in online discussion forums. The present study sought to analyze the content of these online forums. Having entered the search terms "kiefergelenkschmerzen forum" ("TMJ pain forum") in Google, the first 20 relevant online discussion forums that came up were included. Pain was the central term in the 27 opening posts. Often, functional impairment of the jaw was reported as well. Most posters asked questions as to how to deal with complaints, and about diagnostics and therapy. The most frequently suspected reason for the complaints was bruxism. Approximately 40% of the posters criticized previous therapies, and three out of four patients exhibited feelings of insecurity, irritation, and disappointment. A total of 96 people wrote 189 replies to the 27 initial posts. In almost all cases, the advice was to consult a professional. More than half of the threads mentioned oral appliances, followed by physiotherapy and other physical treatment, as well as analgesics. Some of the statements made were incorrect; even some of the recommendations made by dentists were at odds with current published information.
Keywords: arthralgia, evidence-based dentistry, online forum, pain, suffering textual analysis, TMDs, temporomandibular joint
Pages 245-258, Language: English, GermanHarth, Uwe
Complete anterior disc displacement without reduction constitutes a morphological and functional alteration of the temporomandibular joint. In this paper, a conservative treatment approach without an attempt at reduction is described. The primary treatment objective is the acute relief of the bilaminar zone structures and the long-term reconstructive stabilization of the therapeutically altered mandibular position.
Keywords: complete anterior disc displacement without reduction, decompression splint, therapeutic mandibular position, adhesively cemented composite resin restorative structure, occlusal plate, definitive reconstruction