Quintessenz Zahnmedizin, 1/2022
ProthetikSeiten: 52-57, Sprache: DeutschStähler, Philip / Gülnergiz, Erdem / Abraha, Sophia M / Zuhr, Otto / Hürzeler, MarkusAm vorliegenden Fall einer Adhäsivbrücke am lateralen Schneidezahn wird die ästhetisch motivierte Kieferkammaugmentation vorgestellt. Der heutzutage übliche weichgewebige Kieferkammaufbau erfolgt mit tunnelierenden Techniken sowie intraoral gewonnenen Bindegewebetransplantaten. Der gleichzeitige bindegewebige Kammaufbau mit Einbringen der prothetisch bereits ideal ausgeformten Adhäsivbrückenbasis ermöglicht die einzeitige Etablierung eines ästhetischen Emergenzprofils am Brückenglied.
Manuskripteingang: 07.10.2021, Annahme: 08.11.2021
Schlagwörter: Ästhetik, Weichgewebemanagement, Transplantat, Adhäsivbrücke
International Journal of Periodontics & Restorative Dentistry, 3/2020
DOI: 10.11607/prd.4648, PubMed-ID: 32233195Seiten: 409-415, Sprache: EnglischZuhr, Otto / Staehler, Philip / Huerzeler, MarkusMaintaining soft and hard tissues around dental implants after tooth extraction is one of the major challenges in implant dentistry. After tooth extraction, the subsequent loss of bone and soft tissue is inevitable due to the partial resorption of the buccal bone plate. The recently described socket shield technique addresses the problem by maintaining the buccal piece of the tooth in the extraction socket in order to preserve the buccal bone. As with every new technique, specific complications, like infection of the buccal piece of the tooth, can occur. Herein, the authors present a clinical case that developed a complication with the socket shield technique and the consequential surgical management.
International Journal of Esthetic Dentistry (DE), 3/2020
Seiten: 302-319, Sprache: DeutschStähler, Philip / Abraha, Sophia M. / Bastos, Joel / Zuhr, Otto / Hürzeler, MarkusDie Socket-Shield-Technik wurde erstmals im Jahr 2010 publiziert und ist inzwischen weltweit wissenschaftlich und klinisch anerkannt. Um möglichen Komplikationen bei diesem innovativen Ansatz für die ästhetische Implantologie zu begegnen, wird im vorliegenden Artikel ein umfassendes Schritt-für- Schritt-Protokoll vorgestellt, das die im letzten Jahrzehnt gemachten Erfahrungen mit aufnimmt. Nach der Dekoronation des Zahns wird das Implantatbett durch die Wurzel des nicht erhaltungswürdigen Zahns hindurch präpariert. Nach der Extraktion des palatinalen Wurzelfragments wird dann der Schild nach dem Prinzip einer mechanischen oder einer biologischen "Sperrung" präpariert. Die mechanische "Sperrung" wird durch direkten Kontakt des Implantats mit dem Schild bewirkt. Beim biologischen Ansatz hingegen wird versucht, eine Ankylose des Schildes herbeizuführen. Ziel ist, die Koronalverlagerung des Schildes zu verhindern. Der koronale Anteil des Schildes wird in eine konkave Form gebracht und endet 0,5 mm koronal des vestibulären Knochens. Anschließend wird das Implantat gesetzt und ein individueller Gingivaformer hergestellt. Wird die Socket-Shield-Technik im Einklang mit den zugrunde liegenden biologischen und mechanischen Prinzipien ausgeführt, liefert sie vorhersagbar hochästhetische Resultate.
International Journal of Esthetic Dentistry (EN), 3/2020
PubMed-ID: 32760924Seiten: 288-305, Sprache: EnglischStaehler, Philip / Abraha, Sophia M. / Bastos, Joel / Zuhr, Otto / Hürzeler, MarkusThe socket-shield technique, first published in 2010, has gained worldwide scientific and clinical acceptance. To address possible complications with this innovative approach in esthetic implant dentistry, we provide a comprehensive step-by-step protocol incorporating what we have learnt in the past decade. After initial decoronation of the tooth, the implant bed is prepared through the root of the tooth to be extracted. Following extraction of the palatal root fragments, the shield is prepared according to either a mechanical or biologic 'locking' principle. The mechanical 'locking' comprises a direct contact between the implant and the shield, whereas the biologic approach facilitates ankylosis of the shield, preventing its coronal displacement. The coronal part of the shield is brought into a concave shape, ending up 0.5 mm coronal to the buccal bone. The implant is consequently inserted, and an individualized healing cap fabricated. When performed according to the underlying biologic and mechanical principles, the socket-shield technique can provide highly esthetic and predictable outcomes.
Kieferorthopädie, 1/2020
Interdisziplinäre KieferorthopädieSeiten: 47-51, Sprache: DeutschHürzeler, Markus / Zuhr, Otto / Richter, Wolf / Ludwig, Björn / Zimmermann, Moritz / Hürzeler, Bärbel / Schoberer, UliDie Behandlung von Erwachsenen nimmt einen hohen Anteil im kieferorthopädischen Alltag ein. Erwachsenenbehandlungen zeichnen sich in der Kieferorthopädie meist durch eine hohe Komplexität aus und erfordern daher das Zusammenspiel mehrerer Fachdisziplinen, um das Behandlungsziel zu erreichen. In der neuen Rubrik "Interdisziplinäre Kieferorthopädie" werden komplexe interdisziplinäre Patientenbeispiele vorgestellt. Der Beitrag basiert auf der Originalpublikation Hürzeler et al. Int J Esthet Dent 2019;14:116–117.
Schlagwörter: ästhetische Zone, interdisziplinäre Kieferorthopädie, Miniimplantate, vertikale Augmentation, implant site development
International Journal of Esthetic Dentistry (DE), 2/2019
Seiten: 124-125, Sprache: DeutschHürzeler, Markus / Zuhr, Otto / Richter, Wolf / ludwig, Björn / Hürzeler, Bärbel / Schoberer, UliInternational Journal of Esthetic Dentistry (EN), 2/2019
PubMed-ID: 31061992Seiten: 116-117, Sprache: EnglischHürzeler, Markus / Zuhr, Otto / Richter, Wolf / Ludwig, Björn / Hürzeler, Bärbel / Schoberer, Uli2019-1
Seiten: 50-57, Sprache: EnglischBäumer, Daniel / Zuhr, Otto / Hürzeler, MarkusImmediate implant placement is often accompanied by tissue resorption and mucosal recession. A key factor in this context is the loss of bundle bone in the area of the buccal bone lamella after tooth extraction. To preserve the buccal bone and the periodontal ligament in the facial area, the "socket shield" technique for implant bed preparation was developed, where part of the root is retained. After the potential of the technique had been demonstrated in animal studies, it was also evaluated scientifically in clinical application for long-term complications and esthetic outcomes. According to the currently available clinical experience and scientific data, high esthetic results can be achieved with reduced invasiveness compared to conventional treatment protocols. Before a general treatment recommendation can be given, higher-level evidence in the form of prospective clinical trials with long-term follow-up must be performed. Increasingly available documentation in the literature indicates that the "socket shield" technique is a promising treatment approach for the esthetic zone.
Schlagwörter: Socket shield, immediate implant, esthetic zone, buccal bone, tissue preservation
Quintessence International, 8/2017
DOI: 10.3290/j.qi.a38706, PubMed-ID: 28740974Seiten: 647-660, Sprache: EnglischZuhr, Otto / Akakpo, Dodji Lukas / Hürzeler, MarkusIn contemporary reconstructive periodontal and implant surgery, attaining uncomplicated wound healing in the early postoperative healing phase is the key to achieving a successful treatment outcome and is of central interest, from the clinical as well as the scientific perspective. The realization of primary wound healing is the central challenge in most cases. Two of the evidence-based factors that affect postoperative wound healing can be influenced by the surgeon: the blood supply to the surgical site and postoperative wound stability. The surgical suture is a key determinant of whether adequate wound stability is achieved in this context without complicating the course of wound healing by exerting unnecessary trauma or excessive tensile strain on the wound edges. Therefore, the inclusion of anchors in the suturing process that make it possible to achieve the best wound stability possible is often an important key to success. This article provides an overview of the principles of successful wound closure that are relevant to postoperative wound healing in order to equip dentists with the tools needed for the correct, indication-specific selection and performance of surgical suturing techniques in daily practice. (Quintessence Int 2017;48:647-660; originally published (in German) in Implantologie 2016;24:281-294; doi: 10.3290/j.qi.a38706)
Schlagwörter: microsurgery, suture anchoring, suture material, suturing technique, wound closure, wound healing
Kieferorthopädie, 1/2017
Kieferorthopädische "Perlen"Seiten: 61-64, Sprache: DeutschHourfar, Jan / Ludwig, Björn / Zuhr, Otto / Glasl, Bettina