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Dr. Ueli Grunder ist Fachzahnarzt für rekonstruktive Zahnmedizin (Spezialistenstatus SSRD) und hat den Spezialistenausweis (WBA) in oraler Implantologie. Die zusammen mit Thomas Gaberthüel gegründete Praxis in Zollikon-Zürich führt er heute mit David Schneider und Jörg Michel. In seiner internationalen Vortragstätigkeit und diversen Publikationen befasst er sich mit den chirurgischen und prothetischen Aspekten der Implantologie. Sein Buch "Implantate in der ästhetischen Zone" wurde 2015 im Quintessenz Verlag publiziert und wurde bereits in 11 Sprachen übersetzt. Dr. Ueli Grunder ist Past-Präsident der Schweizerischen Gesellschaft für Implantologie (SGI) und der European Academy of Esthetic Dentistry (EAED).
1st Edition 2016 Buch Hardcover, 22,5 x 31 cm, 848 Seiten, 4049 Abbildungen Sprache: Englisch Kategorien: Ästhetische Zahnheilkunde, Implantologie Artikelnr.: BG113 ISBN 978-1-85097-283-9 QP Deutschland
Länge: 30 Minuten Produktionsjahr: 2006 Sprache: Englisch, Deutsch Reihen: APW DVD Journal Kategorie: Implantologie verfügbar seit: April 1, 2007
Veranstaltungen
Aesthetic Implantology: Clinical Procedures with Dr. Ueli Grunder
Januar 26, 2024 — Januar 27, 2024AES - Advanced Esthetic Seminars , Bilbao, Spanien
Referenten: Ueli Grunder
Advanced Esthetic Seminars
3rd Urban International Hard and Soft Tissue Regeneration Symposium
Predictability in RegenerationOktober 21, 2022 — Oktober 22, 2022Budapest Congress Center, Budapest, Ungarn
Referenten: José Carlos Martins da Rosa, Luca De Stavola, Ueli Grunder, Jaime Lozada, Aušra Ramanauskaitė, Frank Schwarz, Istvan Urban, Giovanni Zucchelli, Otto Zuhr
Urban Regeneration Institute
The 14th International Symposium on Periodontics and Restorative Dentistry (ISPRD)
Juni 9, 2022 — Juni 12, 2022Boston Marriott Copley Place, Boston, MA, Vereinigte Staaten von Amerika
Referenten: Tara Aghaloo, Edward P. Allen, Evanthia Anadioti, Wael Att, Vinay Bhide, Markus B. Blatz, Scotty Bolding, Lorenzo Breschi, Jeff Brucia, Daniel Buser, Luigi Canullo, Daniele Cardaropoli, Stephen J. Chu, Donald Clem, Christian Coachman, Lyndon F. Cooper, Daniel Cullum, Lee Culp, José Carlos Martins da Rosa, Sergio De Paoli, Marco Degidi, Nicholas Dello Russo, Serge Dibart, Joseph P. Fiorellini, Mauro Fradeani, Stuart J. Froum, David Garber, Maria L. Geisinger, William Giannobile, Luca Gobbato, Ueli Grunder, Galip Gürel, Chad Gwaltney, Christoph Hämmerle, Robert A. Horowitz, Marc Hürzeler, David Kim, Gregg Kinzer, Christopher Köttgen, Ina Köttgen, Purnima S. Kumar, Burton Langer, Lydia Legg, Pascal Magne, Kenneth A. Malament, Jay Malmquist, George Mandelaris, Pamela K. McClain, Michael K. McGuire, Mauro Merli, Konrad H. Meyenberg, Craig M. Misch, Julie A. Mitchell, Marc L. Nevins, Myron Nevins, Michael G. Newman, Miguel A. Ortiz, Jacinthe M. Paquette, Stefano Parma-Benfenati, Michael A. Pikos, Giulio Rasperini, Pamela S. Ray, Christopher R. Richardson, Isabella Rocchietta, Marisa Roncati, Marco Ronda, Paul S. Rosen, Maria Emanuel Ryan, Irena Sailer, Maurice Salama, David M. Sarver, Takeshi Sasaki, Todd Scheyer, Massimo Simion, Michael Sonick, Sergio Spinato, Dennis P. Tarnow, Lorenzo Tavelli, Douglas A. Terry, Tiziano Testori, Carlo Tinti, Istvan Urban, Hom-Lay Wang, Robert Winter, Giovanni Zucchelli
Quintessence Publishing Co., Inc. USA
Zeitschriftenbeiträge dieses Autors
International Journal of Esthetic Dentistry (EN), 3/2024
The Last PagePubMed-ID: 39092824Seiten: 298, Sprache: EnglischGrunder, Ueli
Anhand von klinischen Fällen zeigt sich, dass nach dem Einsetzen von subepithelialen Bindegewebetransplantaten das Weichteilgewebe bei bestimmten Patienten langfristig massiv an Dicke zunimmt. Dies kann wissenschaftlich derzeit nicht erklärt werden. Dieser Artikel beschreibt, wie wenig wir gegenwärtig die genauen Vorgänge tatsächlich verstehen.
Manuskripteingang: 14.09.2023, Annahme: 14.10.2023
Schlagwörter: Implantate, Weichgewebeaugmentation, subepitheliales Bindegewebetransplantat, Langzeitresultate
Im vorliegenden Artikel nehmen die Autoren Bezug auf einen in der ersten Ausgabe der Zeitschrift IMPLANTOLOGIE vor 25 Jahren veröffentlichten Fall zweier zentraler Oberkieferfrontzahnimplantate. Der Fall ist seit Eingliederung der Implantatkronen über 27 Jahre nachdokumentiert. Es wird anhand dieses Beispiels diskutiert, was im Jahre 2017 anders gemacht werden würde als in den Jahren 1990 bis 1992. Anhand dieser Diskussion werden Entwicklungen und deren Hintergründe deutlich gemacht, die für Implantatversorgungen im ästhetischen Bereich klinisch relevant sind, um eine Langzeitstabilität von Hart- und Weichgeweben zu erzielen. Dazu zählen unterschiedliche Operationstechniken und das zeitliche Vorgehen, Inzisionstechniken in der ästhetischen Zone, die Anwendung von Bindegewebetransplantaten sowie die Unterschiede zwischen zementierten und verschraubten Implantatsuprastrukturen.
Schlagwörter: Fallbericht, Frontzahnimplantat, ästhetische Zone, Langzeitergebnis, Erfolgsfaktor, operatives Vorgehen, Inzision, Bindegewebetransplantat, Zementierung, Verschraubung
The objective of this case series was to evaluate the clinical and histologic outcome of guided bone regeneration around simultaneously placed implants in sites with missing buccal bone walls. Eight weeks after tooth extraction, implants were inserted, and the sites were augmented in both the horizontal and vertical dimensions using a mineralized collagen bone substitute and a nonresorbable titanium-reinforced membrane. Six months later, small hard tissue biopsy specimens were harvested from the buccal bone walls at approximately mid-height of the original defect. The histologies revealed ongoing bone formation. Clinically, an adequate amount of hard and soft tissue volume had formed.
The esthetic outcome of an implant-supported restoration is first of all dependent on the soft tissue volume. Since the labial bone plate resorbs in every direction after tooth extraction, even when an implant is placed immediately, most patients end up with compromised esthetics. Twenty-four patients were treated consecutively with implants placed in the maxillary anterior area at the time of tooth extraction using two different treatment modalities. The first 12 patients were treated without raising a flap, whereas a subepithelial connective tissue graft was placed using the tunnel technique in the labial area of the subsequent 12 patients at the time of tooth extraction and implant placement. The dimension of the labial volume was measured before treatment and 6 months after implant placement. The results show an average loss of volume in the nongrafted group of 1.063 mm, whereas in the grafted group, there was a slight gain of 0.34 mm. These results demonstrate the effectiveness of placing a soft tissue graft at the time of immediate implant placement in the esthetic zone.
The use of small-diameter implants is indicated when small missing teeth have to be replaced, especially in esthetic zones. Nevertheless, the small diameter can pose a limiting factor with respect to what materials can be used for the final crown. In most cases, full-ceramic crowns in combination with a ceramic abutment are usually the material of choice for final reconstructions. To date, based on mechanical considerations, a 3.5 mm implant diameter has been a contraindication for using ceramic abutments. The authors describe here the development, in vitro testing, and clinical use of a zirconium abutment with a 3.5 mm diameter. The advantages of this small-diameter zirconia abutment include a minimum platform height that offers optimal prosthetic flexibility, and an accurate transfer of the implant position on to the master model. Furthermore, a precise rotational orientation for single-tooth restorations, optimal mechanical stability, and optimal fatigue resistance can be achieved. The microgap is minimized and protection against overload is afforded. In the reported case, high patient satisfaction was achieved due also to an esthetically pleasing final result.