EditorialPubMed-ID: 32207455Seiten: 3-4, Sprache: Deutsch, EnglischBeuer, Florian
EditorialPubMed-ID: 32207456Seiten: 5-6, Sprache: Deutsch, EnglischMehl, Albert
SciencePubMed-ID: 32207457Seiten: 11-16, Sprache: Deutsch, EnglischKrohn, Sebastian / Hampe, Tristan / Brack, Frederike / Wassmann, Torsten / Bürgers, Ralf
Aim: The present study aimed to evaluate intraoral microsensors for the objective measurement of patient compliance during splint therapy and to comparatively analyze the duration of mandibular and maxillary splint application in patients with myofascial pain.
Materials and methods: Thirty-two patients with sole myofascial pain without limited opening (Research Diagnostic Criteria for Temporomandibular Disorders [RDC/TMD] Ia) were divided into two groups. To ensure patient comparability, all pressure-sensitive sites from the initial palpation were summarized as pain scores. The subjects in group 1 were treated with maxillary stabilization splints, and those in group 2 with mandibular stabilization splints. All splints were equipped with a microsensor without interfering static or dynamic occlusion. Wear pattern was recorded at three intervals of 30 days each. Following the observation period, the data were retrieved and statistically evaluated using multi-factor analysis of variance (ANOVA) and the Bland-Altman analysis.
Results: During the observation period, maxillary splints were applied in 44.4% and mandibular splints in 44.2% of the days. Regarding patient compliance, there was no significant difference between the maxillary and mandibular splints (P = 0.359). Patients with an increased pain score (P < 0.0001) and female patients (P = 0.013) wore their splints significantly more often. The wear time decreased over the observation period, whereas only the initial and terminal interval differed significantly across both the mandibular and maxillary splint groups (P < 0.0001).
Conclusion: The microsensor used in the present study was an effective and reliable tool for monitoring patient compliance in patients with temporomandibular disorders (TMD). This method also allows for the reliable recording of intraoral splint application prior to the required bite elevations. The two types of splints analyzed in the present study had no significant influence on compliance.
Schlagwörter: microsensor, splint therapy, compliance, myofascial pain, sensor-based monitoring, temporomandibular disorders
SciencePubMed-ID: 32207458Seiten: 17-26, Sprache: Deutsch, EnglischHugger, Alfons / Hugger, Sybille / Ruge, Sebastian / John, Diana / Kordaß, Bernd
Evaluations of the associated project of the SHIP studyWhen recording condylar movement paths with the aid of electronic measuring systems, it is often found that, especially in jaw opening and closing movements, excursive and incursive paths of movement are not congruent but run separately, independently of one another to a greater or lesser degree. The objective of the study was to investigate this phenomenon in the context of rotation vs translation behavior, also taking into consideration additional side-specific condylar movement patterns. For this purpose, the electronic movement records of habitual jaw opening of 259 participants of the associated project of the population-representative basic study SHIP 0 were evaluated. The condylar movement path (condylar tracing, ConTrac) at the arbitrary axis point, the excursion vs incursion behavior in the condylar tracing grid (ExInGrid), and the rotation vs translation behavior (RotTrans) were classified, and the translational condylar path and the maximum angle of rotation were determined metrically. Relationships between the parameters ConTrac, ExInGrid, and RotTrans were statistically analyzed using cross tabulations and Spearman's correlation coefficient. Only about 18% of ConTrac showed congruence of excursive and incursive movement path components, while 39% demonstrated noncongruent paths, and 43% showed further conspicuous features in the movement path. For the parameter ExInGrid, recognizable to highly pronounced loop formation patterns to a degree of 89% were observed in the condylar tracing grid. An average of 12.5 mm (min 2.1 mm, max 21.7 mm) was determined for the purely translational component of the condylar movement path, and 32.1 degrees (min 12 degrees, max 45 degrees) for the maximum angle of rotation. Concerning the rotation vs translation behavior, the linear basic pattern occurred at around 9%; the sigmoidal pattern at 28%; and the hysteretic, loopy or irregular pattern at 63%. The parameters RotTrans and ExInGrid showed a strong correlation, whereas the strength of the correlation for ConTrac and ExInGrid or RotTrans and ConTrac was evaluated as weak or very weak. The rotation vs translation behavior influences condylar movement paths in the positional relationship of excursive and incursive components. The visualization of several condylar movement paths in the form of a condylar tracing grid helps to capture complex rotational and translational motion components of the real condyles more effectively than the assessment of a single condylar movement path.
Schlagwörter: population-based values of mandibular function, condylar movement path, functional diagnostics, jaw tracking, rotation vs translation relationship
ScienceDOI: 10.3290/j.ijcd.b833722, PubMed-ID: 32207459Seiten: 27-37, Sprache: Deutsch, EnglischRevilla-León, Marta / Meyer, Matthew J. / Zandinejad, Amirali / Özcan, Mutlu
Literaturreview zum aktuellen Stand und zukünftigen PerspektivenZiel: Ziel dieses narrativen Reviews war es, den aktuellen Stand und die zukünftigen Perspektiven der additiven Fertigung in der Zahnmedizin mit besonderem Schwerpunkt auf der Verarbeitung von Zirkonoxid zusammenzufassen. Additive Fertigungstechnologien sind die VAT Polymerisation, das Material-Jetting, die Material-Extrusion, die pulverbettbasierten Schmelzverfahren Selektives Lasersintern und Selektives Laserschmelzen, die Direct Energy Deposition, die Sheet Lamination und das Binder-Jetting. Material und Methoden: Durchgeführt wurde ein umfassendes Literaturreview mit einem Schwerpunkt auf für die Zirkonoxidverarbeitung eingesetzten additiven Fertigungsverfahren. Die Literatur wurde über eine elektronische Datenbanksuche unter Verwendung von Stichworten und MeSH-Begriffen ermittelt. Die Suche war auf Volltext-Artikel beschränkt, die in englischer Sprache verfasst und in unabhängig begutachteten Zeitschriften (Peer-Review) zwischen 1999 und 2018 erschienen waren. Ergebnisse: In das Review wurden insgesamt 62 Artikel eingeschlossen, von denen 56 Beschreibungen der additiven Fertigungsprozesse lieferten und sechs, deren Anwendung aus der Zahnmedizin berichteten. Die Literatur zu additiven Verfahren für Keramiken ist sehr vielfältig, was die Erstellung einer Systematik der aktuell verfügbaren Techniken für die additive Verarbeitung von Zirkonoxid schwierig macht. Aufgrund der unterschiedlichen Zusammensetzungen der Zirkonoxidsuspensionen bzw. -mischungen in den verschiedenen Verfahren war es häufig schwer, die Informationen richtig einzuordnen. Die mechanischen Eigenschaften der mit den verschiedenen Verfahren 3-D-gedruckten Zirkonoxidobjekte wurden mit einem breiten Spektrum an Tests untersucht. Insgesamt zeigt das Review, dass die Verarbeitung von Zirkonoxid mit additiven Fertigungsverfahren problemlos möglich ist. Die erzielten mechanischen Eigenschaften sind jedoch verglichen mit herkömmlichen Verarbeitungsmethoden schlecht. Schlussfolgerung: Die Ergebnisse dieses Reviews machen deutlich, dass weitere Verbesserungen an den additiven Verfahren für die Herstellung von Zirkonoxid-Rekonstruktion sowie an der Materialzusammensetzung erforderlich sind, bevor 3-D-gedrucktes Zirkonoxid als Material für die routinemäßige Versorgung infrage kommt.
Schlagwörter: 3-D-Druck, additive Fertigung, Dentalkeramik, Stereolithografie, Zirkonoxid
SciencePubMed-ID: 32207460Seiten: 39-48, Sprache: Deutsch, EnglischGoob, Janosch / Erdelt, Kurt / Schweiger, Josef / Pho Duc, Jean-Marc / Schubert, Oliver / Güth, Jan-Frederik
Hintergrund: Das Dental-Motion-Decoder (DMD)-System ist ein Medizinprodukt, das mithilfe von Magnetfeldtechnologie Unterkieferbewegungen aufzeichnet. Die Daten können zur Programmierung eines Artikulators verwendet oder direkt in einer CAD-Software verarbeitet werden. Zielsetzung dieser Studie war die Beurteilung der Reproduzierbarkeit des DMD-Systems in vitro und in vivo.
Material und Methoden: Protrusive und laterotrusive Bewegungen wurden in vitro mit einem Artikulator (SAM SE) (Gruppe M) und in vivo an einer Testperson (Gruppe P) simuliert. Die Messungen wurden auf zwei Arten durchgeführt: 1) Nach der Initialisierung des Systems und einmaligen Referenzierens unter Verwendung von Referenzpunkten (RPs) wurden 30 protrusive und laterotrusive Bewegungen ausgeführt (M1 und P1). 2) 30 Einzelmessungen, nach jeweils neuem Referenzieren der RPs (M2 und P2). Die Werte für den sagittalen Kondylenbahnneigungswinkel (sCPIA) und den Bennett-Winkel (BA) wurden exportiert und analysiert. Die Reproduzierbarkeit des Systems wurde anhand der Standardabweichungen der Messreihen (sCPIA und BA für M1, M2, P1, P2) bewertet.
Ergebnisse: Die In-vitro-Tests M1 (SD: sCPIA = 0,08°; BA = 0,06°) und M2 (SD: sCPIA = 0,26°; BA = 0,11°) zeigten eine signifikant höhere Reproduzierbarkeit (p < 0,001) im Vergleich zu den In-vivo-Messungen P1 (SD: sCPIA = 0,61°; BA = 0,45°) und P2 (SD: sCPIA = 1,4°. BA = 0,65°).
Schlussfolgerung: Innerhalb der Grenzen der vorliegenden Studie ist die systembedingte Abweichung in vitro, welche hier die Reproduzierbarkeit des DMD-Systems repräsentiert, kleiner als die in vivo beobachtete biologische Varianz. Somit kann von zuverlässigen Messungen unter klinischen Bedingungen ausgegangen werden.
Schlagwörter: Axiographie, digitaler Arbeitsablauf, virtueller Artikulator, digitaler Artikulator, funktionelle Analyse, CPIA
SciencePubMed-ID: 32207461Seiten: 49-56, Sprache: Deutsch, EnglischHamm, Jennifer / Berndt, Ernst-Ulrich / Beuer, Florian / Zachriat, Christine
Aim: Evaluation of appropriate models for computer-aided design/computer-aided manufacturing (CAD/CAM) in vitro studies by investigation of different model materials regarding suitability for intraoral scanners and dimensional stability.
Materials and methods: A typodont model was prepared to accommodate a 10-unit prosthesis. The model was duplicated using six different materials: class IV die stone (DS), cobalt-chrome molybdenum (CoCrMo), epoxy resin (EPOX), polyurethane (PU), titanium (TI), and zirconia (ZI). An intraoral scanner was used to obtain three scans of each model. Reference datasets were generated using micro-computed tomography (micro-CT). The first scan was compared with the corresponding reference micro-CT dataset to assess its trueness. The precision was measured by comparing all scans within one test group. For the evaluation of dimensional stability, micro-CT was used to generate three-dimensional (3D) datasets of the models at different time intervals over a 6-week period. The models were kept under constant conditions during the study. All datasets were analyzed with software that determined the deviation of two datasets by alignment using a best-fit algorithm.
Results: The criterion of trueness was fulfilled by CoCrMo, EPOX, PU, and the typodont model. Scans of CoCrMo and ZI showed the best precision. PU and the typodont model did not meet the requirement of dimensional stability, whereas EPOX and gypsum were stable only for a period of 10 days.
Conclusion: The CoCrMo model was the only one that met all the criteria for an appropriate model for CAD/CAM in vitro studies. The other investigated materials either lacked dimensional stability or could not be scanned accurately and reproducibly.
Schlagwörter: CAD/CAM, accuracy, digital impression, model materials, in vitro, intraoral scanner
ApplicationPubMed-ID: 32207462Seiten: 57-71, Sprache: Deutsch, EnglischCassetta, Michele / Guarnieri, Rosanna / Altieri, Federica
Aim: An orthodontic treatment is described that combines the use of clear aligners and computer-guided piezocision to overcome the drawbacks of traditional corticotomy in accelerating orthodontic tooth movement. The relapse at the 2-year follow-up was also evaluated.
Materials and methods: A 13-year-old male patient was selected and treated due to a molar Class II malocclusion with moderate dental crowding. Treatment time, oral health-related quality of life (OHRQoL), and periodontal indexes were assessed. To reduce the treatment time, computer-guided piezocision was utilized to perform flapless interproximal corticotomy cuts through the depth of the cortical bone. The orthodontic therapy using clear aligners began on the same day as the surgery.
Results: The overall duration of the therapy was 6 months. There was an improvement in the periodontal indexes at the end of the therapy. An aggravation of OHRQoL only occurred for 3 days after surgery. The 2-year follow-up evaluation showed a relapse of 0.2 mm on the maxillary left lateral incisor and 0.25 mm on the mandibular right lateral incisor.
Conclusion: The present case report describes the advantages of a combination of computer-guided piezocision and clear aligners to treat a Class II malocclusion with moderate crowding.
Schlagwörter: clear aligner appliance, CAD/CAM, accelerated tooth movement, orthodontics, piezocision, quality of life
ApplicationPubMed-ID: 32207463Seiten: 73-82, Sprache: Deutsch, EnglischBurkhardt, Felix / Strietzel, Frank Peter / Bitter, Kerstin / Spies, Benedikt Christopher
Hintergrund: Für den Behandlungserfolg einer implantatprothetischen Versorgung ist die Positionierung der Implantate im Knochen von hoher Bedeutung. Insbesondere bei einteiligen Implantaten ist eine nachträgliche Korrektur der Implantatachse nur erschwert möglich. Eine prothetisch orientierte, digitale Planung in Kombination mit einer vollgeführten Implantation kann in diesem Fall ein erhöhtes Maß an Sicherheit bieten.
Fallpräsentation: Zur Rehabilitation einer weitspannigen Schaltlücke in Regio 13 bis 16 wurden drei einteilige Implantate aus Zirkonoxid zur Aufnahme einer Zirkonoxidbrücke mit Extensionsbrückenglied geplant. Für eine optimale Positionierung basierte die Planung auf einem digitalen Set-up und dreidimensionalen DICOM-Daten (Digital Imaging and Communications in Medicine). Die geführte Implantatinsertion wurde mithilfe von Aufsätzen am chirurgischen Winkelstück sowie einer dazu kompatiblen, hülsenlosen Bohrschablone durchgeführt. Für die definitive Versorgung erfolgte die Abformung der Implantate mittels Intraoralscanner. Hierbei auftretende reflexionsbedingte Ungenauigkeiten wurden durch eine digitale Abutmentgeometrie ausgeglichen. Auf Basis dieser überlagerten STL-Daten wurde eine monolithische Zirkonoxid-Restauration subtraktiv gefertigt und adhäsiv zementiert.
Schlussfolgerung: Aufgrund einer vorausschauenden, prothetisch orientierten Planung konnten die einteiligen Keramikimplantate auch ohne Guide-Lösung des Implantatherstellers inseriert werden. Dies war mithilfe von Aufsätzen am chirurgischen Winkelstück und einer dazu kompatiblen Bohrschablone möglich. Dies ist besonders bei einteiligen Implantaten empfehlenswert, da eine nachträgliche Korrektur der Implantatachse nur durch irreversibles Beschleifen der Abutments möglich ist. Durch die Überlagerung der Scandaten mit der importierten, idealen Abutementgeometrie konnte die Genauigkeit der Implantatabformung verbessert werden. Es konnte gezeigt werden, dass mithilfe dieser Methode zukünftig auf eine Gingivaretraktion bei der Abformung dieses Implantattyps verzichtet werden kann.
Schlagwörter: Keramikimplantate, geführte Implantation, backward planning, Intraoralscan, CAD/CAM, digitaler Workflow
ApplicationPubMed-ID: 32207464Seiten: 83-91, Sprache: Deutsch, EnglischSkramstad, Michael J.
Ziel: In diesem Artikel wird eine neue Fertigungseinheit (Cerec Primemill, Dentsply Sirona) vorgestellt. Klinische Fallbeispiele zeigen den gesamten Arbeitsablauf bei der Sofortversorgung von Patienten mit einer Restauration.
Materialien und Methoden: Die Einheit besitzt einen Touchscreen, der sich direkt an der Schleifeinheit befindet und den Nutzer durch die Planung der Fertigung führt. Dieser Prozess wird ebenso wie der Touchiervorgang vor der Fertigung abgeschlossen. Neben dem geführten Arbeitsablauf besitzt die Einheit einen neuen Block-Scanner und einen RFID-Leser (radio-frequency identification) zur Identifizierung und Überwachung der Fräser. Außerdem werden neue Instrumente zum Schleifen und Fräsen sowie Fertigungsalgorithmen eingeführt. Das Gerät setzt bei Zirkon ein paralleles Fräsverfahren ein und bei Glaskeramik eine Schleifstrategie.
Ergebnisse: Die optimierten Werkzeuggeometrien und Fertigungsalgorithmen sowie die neuen mechanischen und elektronischen Komponenten verbessern die Qualität und sorgen für eine kurze Fertigungszeit.
Schlagwörter: Bearbeitungsstrategie, Arbeitsablauf, Touchscreen, farbcodierte Kappe