Poster 1120, Sprache: EnglischKeswani, Sunil / Mokal, Nitin / Keswani, Urvashi / Khimani, SonikaViolence against women (VAW) both inside & outside their home has been a crucial issue in contemporary Indian society. It results in gruesome dentofacial deformities which have an adverse effect on individuals' self-esteem and self-confidence and evoke an undesirable social response. The area of body which maximally determines physical attractiveness is the face; it is also the primary means of identification, expression, & non-verbal communication. Thus, as a dental surgeon it is our priority to relieve the patient's psyche trauma by increasing their mental strength and to make the patient socially acceptable.
Long standing burn contractures involving the face and neck often result in restricted mouth opening and narrowed nasal passages, resulting in narrowed airways and poor oral hygiene. Such patients often show malalignment of the teeth with restricted movement of oral structures, resulting in the patient being malnourished, anemic, and hypoproteinemic. Efforts for reconstruction should be directed not only at restoring satisfactory aesthetics, but also the functional needs of the patient. Best results may be obtained by a team approach to the problem. Hence, an attempt has been made here to present the management of these complex patients using a surgical approach.
Schlagwörter: burn contracture, skeletal class three, dentofacial deformity, orthognathic surgery, plastic surgery, scar, orthodontic treatment
Poster 1121, Sprache: EnglischKontham, Rakesh / Khimani, Sonika / Keswani, UrvashiAims & Objectives: Midline diastemas in adults are considered unaesthetic, and a variety of options are available for their closure. The treatment modality depends on both the etiology and extent of the diastema. On occasion, orthodontic intervention may become mandatory to provide optimum treatment for the patient in terms of aesthetics, function, and preservation of biological tissue. This is often the case when a midline diastema coexists with
1. Microdontia of lateral incisors.
2. Adequate overjet for retraction of teeth.
3. Anterior deepbite.
This paper presents an aesthetic, simple, and rapid method of midline diastema closure by a kind of palatal spring, one which may easily be fabricated by a dental surgeon.
Results: The midline diastema closed completely in 4 weeks in a single activation. There was very mild tipping and no rotation of the teeth.
Conclusion: Most patients with spacing in the upper anteriors who desire aesthetic treatment are not agreeable to conventional orthodontic appliances. This palatal spring provides a very simple, aesthetic, and an inexpensive method to close or rearrange anterior spaces so as to provide optimum aesthetics and a functionally stable restoration.
Schlagwörter: midline diastema, orthodontics, aesthetics, springs
Poster 1122, Sprache: EnglischJose, Deepa / Mane, Deepa RajIntroduction: Several developmental and regressive changes of teeth shown with advancing age are found to be valuable in age determination. With advancing age there is a reduction in the size of the pulp due to secondary dentin deposition, and measurement of this reduction can be used as a parameter to assess the age of an individual. Kvaal et al. used radiological determination of reduction in pulp cavity size, and this was entered in a regression formula for estimating age. Secondary dentin deposition, however, may be influenced both by environmental conditions and genetic background. Thus, a population-specific formula can improve age estimation; this method requires further validation in non- European populations. Kvaal's method of using IOPA as a diagnostic tool has disadvantages like projection geometry causing distortion and magnification of images. Hence, the present study aims to correlate the age of the tooth by morphological evaluation by using Kvaal's parameters in extracted single rooted teeth under a stereomicroscope.
Material and Method: Single rooted extracted tooth were measured for parameters such as tooth length, pulp length and root length as well as the width of root and pulp at 3 levels; level A: At cement-enamel junction (CEJ), level B: at one quarter of the root length from CEJ, level C: mid root level. Stepwise regression analysis was done.
Results & Discussion: The present study showed the significance of pulp length, root width, and pulp width in age estimation. We derived a combined and gender-specific regression formula for age estimation. In this study males showed better age prediction, as there is a difference in dentin deposition between the sexes. The pattern of secondary dentin deposition varies among different groups of teeth; hence, tooth specific formulae should be derived.
Conclusion: This study suggests that age estimation can be done by using a stereomicroscope to consider pulp length, and root and pulp width parameters. However, further studies with larger sample sizes and an equal distribution of age and gender should be considered in order to validate the accuracy of the present results.
Schlagwörter: forensic, Kvaal's method, teeth
Poster 1123, Sprache: EnglischKhalil, Ashraf Abdelfattah / Abdelaziz, Khalid M. / Alqahtani, Ali A. / Alahmari, Ahmed A. / Al Faifi, Khalid H.Bonding of ceramic inlaysObjective: To compare the push-out bond strength of ceramic inlay materials bonded to dentin using two different types of contemporary luting cements.
Methods: Standardised occlusal cavities (5 mm in occlusal diameter, 3.5 mm in cervical diameter and 3.5 mm deep) were prepared using a truncated cone-shaped diamond rotary cutting instrument. The prepared cavities were restored in 2 groups with IPS e.max CAD (IPS) (G.1) and zirconia-based (Zr) (G.2) ceramic inlays (n=20 each). Inlays of each group were cemented in 2 subgroups (n=10) using either self-adhesive (SG:A) or conventional etch-and-bond (SG:B) resin cement. Half the specimens in each subgroup (n=5) were subjected to thermocycling, and the crowns of all teeth were then trimmed to a standardised thickness nearly of 3.5mm. The push-out bond strength was tested on a universal testing machine. Assessing the bond failure was also considered.
Results: The 1-way ANOVA showed insignificant differences between the push-out bond strength values of all tested subgroups (p= 0.7161). The statistical analysis of the recorded frequencies of different modes of bond failure showed no differences between the tested subgroups (chiᴧ2, p = 8.4283).
Conclusion: Neither the type of ceramic nor resin cement has an effect on the bonding values to dentin. Thermocycling of bonded inlays has no adverse effect on their bonding values, although the mode of failure could be affected.
Schlagwörter: ceramic, inlays, push-out, bond strength, adhesive resin cement
Poster 1124, Sprache: Deutsch, EnglischMüller, Martin / Schlüter, Rabea / Krey, Karl-FriedrichZiel: Ziel war es prospektiv die Verteilung der Hauptelemente (Ti, Ni, Si, Al, Mn, Fe) in orthodontischen Bögen während der kieferorthopädischen Therapie innerhalb einer klinischen Kohorte zu analysieren, da speichelsimultane Lösungen mit den intraoralen Bedingunmgen nicht kongruent sind (ELIADES, et al. 2002). Weiterhin wurden die Zusammenhänge zwischen Verteilungsveränderung, Tragedauer, zusätzlich verwendeter Apparaturen und Mundhygiene untersucht, da diese Parameter die Korrosion zunehmend beeinflussen (ELIADES, et al. 2005). Ob die orthodontischen Legierungen diesen Beanspruchungen standhalten können galt es heruszufinden.
Methoden: Es wurden Daten von 50 Stahl- und 50 Nickel-Titan-Bögen (Forestadent Bernhardt Förster GmbH) von 100 Patienten, die sich in kiefer-orthopädischer Behandlung in der Poliklinik für Kieferorthopädie der Universitätsmedizin Greifswald befanden, prospektiv ausgewertet. Zusätzlich zur Liegedauer der Bögen, wurden Anzahl und Art der Füllungen und der Plaqueindex erfasst. Diese Parameter wurden der oberflächennahen Verteilungsveränderung von Nickel, Chrom und Titan mittels einer energiedispersiven Röntgenpektroskopie (EDX) der Bögen gegenübergestellt. Die Oberfläche wurde im REM subjektiv beurteilt. Es wurde ein u-Test, sowie ein t-Test für verbundene Stichproben verwendet (p ≤ 0,05).
Ergebnisse: Die mittlere Liegedauer der Bögen lag bei 61,9 Tagen. Die Patienten waren im Schnitt 14,6 Jahre alt und hatten 1,26 Füllungen, wobei 70% der Kinder karies- und füllungsfrei waren. Jeder Patient hatte im Mittel 3,2 Bänder und 48% der Kinder wurden mit selbstlegierenden Brackets behandelt. Es wurden 22 TPA's und 5 LLA's verwendet.
Die EDX-Analyse der oberflächennahen Verteilung der Hauptlemente bei gebrauchten Bögen ergab sowohl mit zunehmendem Plaqueindex als auch hinsichtlich der Tragedauer keine signifikanten Unterschiede. Relevante Veränderungen waren selbst bei zusätzlich verwendeten Geräten, wie TPA's, LLA's nicht zu verzeichnen. Zusätzlich ergab sich kein Unterschied zwischen gebrauchten und unbenutzten Bögen sowie zwischen selbst-legierenden und konventionellen Brackets.
Schlussfolgerungen: Erhöhte Plaqueindices die durch eine mangelnde Mundhygiene während der kieferorthopädischen Therapie entstehen und eine verlängerte Tragedauer der orthodontischen Bögen erhöhen das Risiko der Ionenabgabe aus diesen Legierungen nicht signifikant.
Die Veränderung zwischen den originalen und benutzten Bögen lag im einstelligen Prozentbereich und ergaben keinen signifikanten Unterschied. Zusätzlich konnten auch unterschiedliche Brackettypen, andere intraoral befindliche Apparaturen und Füllungen keine signifikanten Veränderungen in der Materialzusammensetzung zeigen. Dennoch konnten visuelle Oberflächenveränderungen in allen Proben beobachtet werden.
Schlagwörter: Biomaterialien, Ionenabgabe, Korrosion, Nickel
Poster 1125, Sprache: Deutsch, EnglischKrey, Karl-Friedrich / Ruge, Sebastian / Kordaß, Bernd / Kaduk, WolframDie Planung von Eingriffen in der orthognathen Chirurgie wird zunehmend nicht mehr an Gipsmodellen im Artikulator, sondern unter Verwendung dreidimensionaler digitaler Medien durchgeführt.
Grundsätzlich werden in diesen Prozessen hochauflösende 3D-Abbildungen der Zähne aus direktem intraoralen Scan oder der Digitalisierung von Gipsmodellen mit Informationen der Schädelkonfiguration kombiniert um Bewegungen durch die Osteotomien zu planen und ggf. zu überwachen. Die Anhand dieser Bewegungen veränderte Kieferrelation bildet die Grundlage zur Herstellung von Splinten mittels Rapid Prototyping (RP) Technologien.
In der ersten beschriebenen Methodik (bimaxillärer Eingriff) wird anhand von virtuellen Modellen die Zielokklusion bestimmt. Nun kann in einer Überlagerung der virtuellen Modelle mit den Daten eines digitalen Volumentomogramms die notwendige Verschiebung der knöchernen Strukturen von Ober- und Unterkiefer berechnet werden (iPlan, BrainLab AG, Feldkirchen). Diese Simulation dient als Grundlage der intraoperativen Navigation, die den durch den Zielsplint definierten maxillo-mandibulären Block ohne Zwischensplint optimal zum Schädel positioniert.
Der zweite Workflow nutzt die gleichen Grundlagen, bezieht aber auch Bewegungsinformationen des Unterkiefers ein. Dies ist für Patienten ohne sichere zentrische Relation vorteilhaft. In diesem Falle wird mittels SICAT-Function (Sirona GmbH, Salzburg) eine gelenkbezügliche Ausgangsituation ermittelt und diese für einen mittels RP-Technologie erstellten Zentriksplint genutzt (Gelenkfixierung mittels Positionierungsplatte). Der Zielsplint (unimaxilläre Eingriffe) wird in OnyxCeph 3D Lab (ImageInstruments GmbH, Chemnitz) unter Beachtung eines Okklusogramms der Zielposition erstellt und dreidimensional gedruckt.
Vor- und Nachteile sowie Grenzen dieser digitalen Prozessketten werden anhand von Patientenbeispielen vorgestellt und diskutiert. Dabei werden auch technische Aspekte in der Interaktion verschiedener Softwarewerkzeuge und Formate berücksichtigt.
Schlagwörter: orthognathe Chirurgie, 3D Planung, Rapid Prototyping
Poster 1126, Sprache: EnglischMascha, Frank / Griesser, Anne / Pietzka, Sebastian / Schramm, Alexander / Winter, Karsten / Wilde, F.The intra-operative use of 3D-C-arm devices in the CMF operation theatre is becoming more and more popular. The advantages are particularly described for mid-facial and orbital reconstruction in which intra-operative scanning with 3D-C-arm devices can replace postoperative CBCT or MSCT. The aim of this study was the comparison of different types of 3D-X-ray machines concerning the applied equivalent dosage to the skull.
We compared five devices:
64 slice MSCT; Siemens Somatom
3D-C-arm; Ziehm Vario-FD-3D
3D-C-arm; Siemens Iso-C-3D
3D-C-arm; Siemens Arcardis-Orbic-3D
CBCT; Sirona Gallileos
To determine the equivalent dosage of the devices in different locations, a phantom was loaded with ten dosimeters at the following anatomical regions: eye-lenses, optic-nerves, parotid-glands, submandibular-glands, hypophysis, sublingual-region. For simulation of clinical conditions, the depicted volume of all scans included the mid-face from the maxillary alveolar crest up to the upper frontal sinus.
Comparison of MSCT vs. CBCT showed 4-times higher equivalent dosage for the MSCT. Comparison between C-arms of older generation (Vario-FD-3D, Iso-C-3D) and the MSCT showed 3- to 4-times higher equivalent dosage for the MSCT. The measured equivalent dosage of these two C-arm devices were almost similar to the CBCT. The C-arm Arcardis-Orbic showed a 10-times lower equivalent dosage in comparison to the CBCT and up to a 40-times lower equivalent dosage in comparison to the MSCT.
The results show that use of intra-operative 3D-C-arm devices can significantly reduce applied radiation dosage compared to a post-operative MSCT. Using a C-arm device of a newer generation could even reduce the applied dosage significantly compared to dental CBCT-scans.
Schlagwörter: intraoperative imaging, MSCT, dental-CBCT, 3D-C-arm, computer-assisted surgery, radiation dose
Poster 1127, Sprache: Deutsch, EnglischReichert, Stefan / Schulz, Susanne / Benten, Ann-Christin / Lutze, Andrea / Seifert, Tim / Hofmann, Britt / Schaller, Hans-Günter / Schlitt, AxelZiel der Untersuchung: Parodontitis wurde in verschiedenen Studien als unabhängiger Risikofaktor für die koronare Herzerkrankung (KHK) identifiziert. Die vorliegende Studie (ClinicalTrials.gov Identifier: NCT01045070) wollte die Frage beantworten, ob auch parodontale Markerkeime zum kardiovaskulären Outcome assoziiert sind.
Material und Methoden: Es wurden 1002 stationäre Patienten mit angiografisch nachgewiesener KHK (67,0±10,9 Jahre, 74% Männer) in die Untersuchung eingeschlossen. Die jeweils 4 gepoolten subgingivalen Plaqueproben pro Patient wurden auf die bakterielle DNA von A. actinomycetemcomitans, P. gingivalis, P. intermedia, T. forsythia, T. denticola, P. intermedia, P. micros, F. nucleatum, C. rectus, E. nodatum, E. corrodens, C. sputigena, C. gingivalis, C. ochracea hin mit PCR-SSO in einem kommerziellen Labor (Hain Lifescience, Nehren) untersucht. Ein Bakterium galt dann als nachgewiesen, wenn die Anzahl der Genome Äquivalents an der Nachweisgrenze lag. Nach drei Jahren Follow-up wurde unter den Patienten die Inzidenz des kombinierten Endpunkts (kEP) - Myokardinfarkt, Schlaganfall/TIA, kardiovaskulärer Tod, Tod nach Schlaganfall - ermittelt. Die Überlebensanalysen wurden mit Kaplan-Meier-Kurven und Log-Rank Test (univariat) und mit Cox-Regression (multivariat) durchgeführt.
Ergebnisse: Follow-up Daten konnten von 953 Patienten erhoben werden (Drop out 4,9%). Die Inzidenz des kEPs betrug 16,4%. Patienten mit kEP waren seltener E. corrodens positiv im Vergleich zu Patienten ohne Endpunktereignisse (57,1% vs. 73, 3%, p 0,0001). Dieses Ergebnis war auch nach Adjustierung für die Kofaktoren Alter, Geschlecht, Rauchen, Hypertonie, Dyslipoproteinämie, Diabetes, anamnestisch schon bekannte KHK, positive KHK Familienanamnese, schwere Parodontitis, Blutungsindex und fehlende Zähne signifikant (adjustierte Hazard Ratio = 0,538, 95% CI 0,386-0,749, p0,0001). Alle anderen Bakterien sowie die Anzahl der verschiedenen nachgewiesenen Taxa pro Patient waren nicht zum kardiovaskulären Outcome assoziiert.
Schlussfolgerungen: Der Nachweis von E. corrodens war unter Patienten mit KHK mit einem verringerten Risiko für das Auftreten neuer kardiovaskulärer Ereignisse assoziiert.
Schlagwörter: koronare Herzerkrankung, parodontale Bakterien, kardiovaskuläres Outcome
Poster 1128, Sprache: Deutsch, EnglischShaban, Hala A. / Hoffmann, Thomas / Richter, SteffenZiel der Untersuchung: Verschiedene systemische Erkrankungen erhöhen die Patientenanfälligkeit für Parodontitis durch Beeinflussung des Immunsystems, des Hormonsystems und der Kollagensynthese. Dieser Fallbericht beschreibt die parodontale Manifestation, Behandlung und langfristige Nachsorge bei einer Patientin mit Ehlers-Danlos-Syndrom (EDS) Typ VIII. EDS VIII ist eine seltene, autosomal-dominant vererbte Bindegewebsdysplasie, die durch zerbrechliche Haut, abnormale Narbenbildung, Hypermobilität der Gelenke und frühen Beginn der Parodontitis charakterisiert ist. Der frühzeitige Verlust von Milch- und bleibenden Zähnen wird ebenfalls beobachtet.
Fallbericht: Eine 28jährige kaukasischer Abstammung stellte sich erstmalig 1999 in der Poliklinik für Parodontologie der UniversitätsZahnMedizin Dresden vor. Die intraorale Untersuchung zeigte einen lokalisierten mittleren bis hohen Attachment- und Alveolarknochenverlust (Unterkieferschneidezähne) im Zusammenhang mit Mobilitätsgrad II bei Sondierungstiefen zwischen 2 und 3, 5 mm. Weiterhin lagen eine generalisierte Gingivitis mit spontanen Blutungen und massive Gingivarezessionen vor. Die Behandlung bestand aus Mundhygienemaßnahmen gefolgt von regelmäßigen professionellen Zahnreinigungen aller drei Monate, die in den folgenden Jahren fortgesetzt wurden.
Ergebnisse: In den Folgejahren und nach Extraktion der hoffnungslosen unteren Schneidezähne, wurde kein weiterer Zahnverlust an den verbleibenden Zähnen aufgezeichnet.
Schlussfolgerungen: Frühe Diagnostik und adäquate Parodontalbehandlung mit engmaschiger unterstützender Nachsorge können bei Patienten mit EDS VIII die Progression der Parodontitis einschränken und funktionelle Beeinträchtigungen verzögern.
Schlagwörter: Ehlers-Danlos-Syndrom, Parodontitis
Poster 1129, Sprache: EnglischTattan, Mustafa / Kokovic, VladimirClinical Assessment of Primary Implant StabilityTitanium and titanium alloys have long been the gold standard for dental implant therapy. This is owing to their excellent mechanical and physical properties and their incomparably well-documented clinical success. However, like all biomaterials, titanium and titanium alloys do have some drawbacks that can compromise the clinical success of implants. In this day and age, when speaking of clinical success, reproducibility of form and function is not all that is required, but also the reproducibility of aesthetics. That is why with the limitations of titanium in the aesthetics department, zirconia certainly makes a timely entrance into implant dentistry. Zirconium dioxide dental implants not only make an aesthetically pleasing alternative, studies have also shed light on their exceptionally superior mechanical properties, even being comparable to those of Titanium. Materials and methods: Forty patients requiring single tooth replacement in the posterior mandible and maxilla were randomly assigned to treatment with zirconium-dioxide (test) or titanium (control) dental implants. Forty-four implants (22 zirconium dioxide ∅ 4.0 length 8mm and 22 titanium with SLA surface ∅ 4.1 length 8mm) were analysed in this study. The implant stability quotient (ISQ) was measured immediately following implant insertion.
Results: Forty patients participated in this study. The mean primary implant stability (PIS) values in test and control groups were 65.02 ± 2.85 and 62.62 ± 4.12, respectively. No statistically significant differences were detected, where p0.005, between the analysed groups. However, statistically significant differences were noted between the results of implants in the upper versus lower jaw.
Conclusion: The results of this pilot study depict the independence of PIS on the type of implant material. To confirm such a statement, studies of larger sample sizes must be performed. Additionally, a periodic comparison of implant stability changes during the healing phase between zirconium and titanium dental implants should be the focus of upcoming research.
Schlagwörter: zirconium dental implants, titanium dental implants, primary implant stability