Team-Journal, 5/2022
KOMPETENZ PLUSSeiten: 234-240, Sprache: DeutschKanzow, Philipp / Wiegand, AnnetteIm Bereich der Zahnerhaltung rückten erosive Zahnhartsubstanzdefekte aufgrund des Kariesrückgangs in den letzten Jahrzehnten zunehmend in den Fokus. Ebenfalls begünstigen der zunehmende Konsum saurer Lebensmittel und (Light-)Softdrinks sowie Lifestylefaktoren die Entstehung und Progression erosiver Zahnhartsubstanzdefekte. Dieser Artikel gibt einen Überblick über Ursachen, Diagnostik und Prävention von erosivem Zahnhartsubstanzverlust. Dabei werden sowohl präventive als auch invasive Maßnahmen sowie konkrete Tipps für die Umsetzung in der Praxis vorgestellt.
Quintessenz Zahnmedizin, 1/2022
ZahnerhaltungSeiten: 10-15, Sprache: DeutschBiermann, Jana / Wiegand, AnnetteManuskripteingang: 05.08.2021, Annahme: 25.08.2021
Schlagwörter: Reparaturrestauration, Kompositreparatur, Füllungsreparatur, Kompositrestauration
DZZ International, 6/2020
Open Access Online OnlyOriginal ArticlesDOI: 10.3238/dzz-int.2020.0221-0228Seiten: 221, Sprache: EnglischHraský, Valentina / Hillebrecht, Anna-Lena / Krantz-Schäfers, Christiane / Leha, Andreas / Rizk, Marta / Pabel, Sven-Olav / Wiegand, AnnetteDZZ International, 5/2019
Open Access Online OnlyOriginal ArticlesDOI: 10.3238/dzz-int.2019.0195-0203Seiten: 195, Sprache: EnglischKanzow, Philipp / Shaghayegh, Mona / Wiegand, Annette / Hraský, ValentinaDentista, 4/2019
FokusSeiten: 23-25, Sprache: DeutschBiermann, Jana / Wiegand, AnnetteMedizinische Indikationen, Verfahren, RisikenDas Bleichen verfärbter Zähne stellt eine minimalinvasive Behandlungsmethode zur Verbesserung der dentalen Ästhetik dar. Da Patienten Verfärbungen der eigenen Zähne häufig als ästhetisch störend wahrnehmen1, erfreuen sich Bleaching-Methoden weiterhin großer Popularität. Im Folgenden sollen die Indikationen für eine Bleichtherapie dargestellt sowie ein kurzer Einblick in die verschiedenen Bleaching-Techniken, aber auch die potenziellen Risiken gegeben werden.
Oral Health and Preventive Dentistry, 3/2019
DOI: 10.3290/j.ohpd.a41811, PubMed-ID: 30714060Seiten: 227-234, Sprache: EnglischKanzow, Philipp / Biermann, Jana / Wiegand, AnnettePurpose: This questionnaire survey aimed to analyse management strategies for erosive tooth wear and to identify factors influencing dentists' decision-making.
Materials and Methods: A questionnaire presenting clinical cases with erosive tooth wear on anterior and posterior teeth (BEWE scores 1 to 3) was sent electronically to German dentists (n = 13.683). Statistical analysis was performed by Wilcoxon signed-rank tests, Kruskal-Wallis-tests and Fisher's exact tests (p 0.05).
Results: Only 455 dentists (3.3%, mean age: 52.3 ± 9.6) participated. Suggested therapeutic measures were statistically significantly different between BEWE 1, 2 and 3 (p 0.001) and between anterior and posterior teeth with BEWE scores 1 or 2 (p ≤0.025). Initial erosive lesions (BEWE 1) were mainly treated by information about the main causes and/or preventive measures (posterior teeth: 75.6%, anterior teeth: 64.4%), only 20.0% and 31.3% considered restorative treatment for posterior and anterior teeth, respectively. For teeth presenting score 2, a very high proportion of dentists considered restorative treatment (posterior teeth: 60.6%) additionally to prevention, especially when anterior teeth (91.0%) were affected. In case of severe erosive lesions (BEWE 3), the vast majority of dentists considered restorative treatment (posterior teeth: 98.3%, anterior teeth: 99.8%). The decision-making was mainly dependent on the lesion depth, size of affected surfaces and the presence of pain. Fluoride agents and agents containing tin chloride or tin fluoride were most frequently recommended as preventive measures. If distinct defects (BEWE 2) were treated restoratively, mainly composite restorations were performed (posterior teeth: 72.0%, anterior teeth: 90.5%). Severe defects (BEWE 3) were mostly restored with ceramic restorations (posterior teeth: 66.1%, anterior teeth: 66.6%).
Conclusion: Stepwise management of erosive tooth wear was observed. Dentists' decision-making was related to severity and localisation of erosive tooth wear and to various patient-related factors (e.g. depth of lesion and size of affected surface per tooth).
Schlagwörter: Basic Erosive Wear Examination, decision-making, erosive tooth wear, questionnaire, survey
Quintessence International, 9/2018
DOI: 10.3290/j.qi.a40776, PubMed-ID: 30027169Seiten: 689-697, Sprache: EnglischRödig, Tina / Zimmermann, Felix / Konietschke, Frank / Sydow, Hans Georg / Wiegand, AnnetteObjective: This in-vitro study evaluated the antibacterial efficacy of sonic and ultrasonic irrigation with either intermittent or continuous flush in root canals infected with Enterococcus faecalis.
Method and Materials: Seventy single-rooted, extracted teeth with straight root canals were prepared with FlexMaster NiTi-instruments, sterilized, inoculated with E faecalis and incubated for 72 hours. Sixty roots were randomly divided into four experimental groups as well as into infection and sterile controls (n = 10 each). The remaining teeth were used for SEM analysis of smear layer removal (n = 5) and infection with E faecalis (n = 5). Irrigation in the experimental groups was performed with 1% NaOCl and syringe irrigation, sonic activation of the irrigant with EndoActivator, ultrasonic activation with intermittent flush, or ultrasonic activation with continuous flush. Microbial sampling was performed by collecting dentin shavings from the root canal walls. Colony-forming units were counted and statistical analysis was performed using nonparametric rank-based ANOVA-type tests for longitudinal data (P .05).
Results: A significant reduction of E faecalis of 3 log10 steps compared to the infection control was achieved by all irrigation techniques (P .0001). There were no significant differences in antibacterial efficacy between syringe irrigation, sonically, or ultrasonically activated irrigation (P > .45).
Conclusion: Activation of 1% NaOCl with either sonic or ultrasonic devices did not increase the antimicrobial efficacy against E faecalis compared to conventional syringe irrigation in straight root canals.
Schlagwörter: Enterococcus faecalis, irrigation, root canal, sonic, ultrasonic
Team-Journal, 11/2017
Seiten: 575-579, Sprache: DeutschPeterson, Jana / Wiegand, AnnetteBeim sogenannten Powerbleaching wird ein Bleichgel mit hoher Wasserstoffperoxid-Konzentration auf die Zähne appliziert und durch Licht-, Laser- und/oder Wärmequellen aktiviert, um die Bleichreaktion zu beschleunigen. Grundsätzlich kann durch das externe Bleichen vitaler Zähne eine Aufhellung um mehrere Helligkeitsstufen erreicht werden, wobei sich die Bleichwirkung von Homebleaching- (Anwendung 10- bis 15 %iger Carbamidperoxidgele über mehrere Tage) und In-Office-Bleaching-Verfahren (Applikation 30- bis 35 %iger Wasserstoffperoxidgele für mehrere Minuten) nicht grundsätzlich unterscheidet. Patientenbezogene Faktoren (Alter, Zahnfarbe) können das Bleichergebnis allerdings beeinflussen. Das Powerbleaching ist den anderen Verfahren hinsichtlich der Bleichwirkung nicht überlegen, steigert aber das Risiko für und die Intensität von Hypersensibilitäten der Zähne.
Quintessenz Zahnmedizin, 8/2016
ZahnerhaltungSeiten: 921-925, Sprache: DeutschPeterson, Jana / Wiegand, AnnetteBeim sogenannten Powerbleaching wird ein Bleichgel mit hoher Wasserstoffperoxid- Konzentration auf die Zähne appliziert und durch Licht-, Laser- und/oder Wärmequellen aktiviert, um die Bleichreaktion zu beschleunigen. Grundsätzlich kann durch das externe Bleichen vitaler Zähne eine Aufhellung um mehrere Helligkeitsstufen erreicht werden, wobei sich die Bleichwirkung von Homebleaching- (Anwendung 10- bis 15%iger Carbamidperoxidgele über mehrere Tage) und In-Office-Bleaching-Verfahren (Applikation 30- bis 35%iger Wasserstoffperoxidgele für mehrere Minuten) nicht grundsätzlich unterscheidet. Patientenbezogene Faktoren (Alter, Zahnfarbe) können das Bleichergebnis allerdings beeinflussen. Das Powerbleaching ist den anderen Verfahren hinsichtlich der Bleichwirkung nicht überlegen, steigert aber das Risiko für und die Intensität von Hypersensibilitäten der Zähne.
Schlagwörter: Zahnverfärbung, Zahnaufhellung, Zähnebleichen, Bleaching, externes Bleichen, Powerbleaching
Quintessence International, 4/2016
DOI: 10.3290/j.qi.a35625, PubMed-ID: 27022647Seiten: 275-278, Sprache: EnglischKanzow, Philipp / Wegehaupt, Florian J. / Attin, Thomas / Wiegand, AnnetteThe condition of dental erosion is defined as acid-related loss of tooth structure which does not involve microorganisms. Depending on the origin of the acid, extrinsic (usually caused by acids in food) and intrinsic (caused by endogenous acid) erosion can be distinguished. The presence and severity of erosive defects depend on various parameters such as nutrition, saliva, general diseases, and mechanical stress by abrasion and attrition. As an example, dietary habits which involve frequent intake of acidic food and beverages, occupational acid exposure, as well as certain drugs or diseases that affect saliva flow rate are accompanied by an increased risk of erosive dental hard tissue defects. By a thorough clinical examination and an accurate anamnesis, various erosion-related risk factors can be identified and strategies to reduce or eliminate these factors be identified.
Schlagwörter: acid erosion, dental erosion, extrinsic acids, intrinsic acids, nutrition, reflux disease