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Prof. Dr. med. Dr. med. dent. Hendrik Terheyden ist Chefarzt der Klinik für Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie der DRK-Kliniken Nordhessen in Kassel. Hendrik Terheyden absolvierte von 1983–1989 das Zahnmedizinstudium an der Universität Kiel. 1989 war er Stabsarzt der Marine in Flensburg. 1989–1992 studierte er Humanmedizin an der Universität Kiel. 1993 wurde er Fachzahnarzt für Oralchirurgie und 1997 Facharzt für Mund-, Kieferund Gesichtschirurgie mit der Zusatzbezeichnung Plastische Operationen (1999). 1999 folgte die Habilitation an der Universität Kiel. Er erhielt den Wassmund-Preis der Deutschen Gesellschaft für Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie (DGMKG). 2004 wurde er apl. Professor an der Universität Kiel. Von 2009 bis 2012 war er Präsident der Deutschen Gesellschaft für Implantologie und von 2017 bis 2019 erster Vorsitzender der Arbeitsgemeinschaft Oral-und Kieferchirurgie der Deutschen Gesellschaft für Zahn-, Mund- und Kieferheilkunde (DGZMK). Seit 2006 ist Prof. Terheyden Section Editor des International Journal of Oral & Maxillofacial Surgery und seit 2012 Editor in Chief des International Journal of Implant Dentistry. Seit 2021 ist er im Vorstand des Arbeitskreises leitender Krankenhausärzte der Deutschen Gesellschaft für Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie tätig.
Reihe: Cell-to-Cell Communication, Volume 6 1st Edition 2019 Video-DVD 2 DVDs and a detailed booklet in hardcover; PAL/NTSC; 15 min Sprache: Englisch Kategorie: Implantologie Artikelnr.: C3033 ISBN 978-1-78698-021-2 QP Deutschland
Reihe: Cell-to-Cell Communication, Volume 5 1st Edition 2016 Video-DVD 2 DVDs and a detailed booklet in hardcover; PAL/NTSC; 15 min Sprache: Englisch Kategorie: Implantologie Artikelnr.: C3000 ISBN 978-1-78698-003-8 QP Deutschland
Reihe: Cell-to-Cell Communication, Volume 3 1st Edition 2015 Video-DVD 2 DVDs and a detailed booklet in a hardcover; NTSC/PAL Sprache: Englisch Kategorien: Humanmedizin, Parodontologie Artikelnr.: C3008 ISBN 978-1-85097-280-8 QP Deutschland
Reihe: Cell-to-Cell Communication, Volume 2 2nd Edition 2013 Video-DVD 2 DVDs and a detailed booklet in a hardcover; NTSC/PAL Sprache: Englisch Kategorien: Humanmedizin, Parodontologie Artikelnr.: C3007 ISBN 978-1-85097-243-3 QP Deutschland
Details make perfectionOktober 24, 2024 — Oktober 26, 2024MiCo - Milano Convention Centre, Milano, Italien
Referenten: Bilal Al-Nawas, Gil Alcoforado, Federico Hernández Alfaro, Sofia Aroca, Wael Att, Gustavo Avila-Ortiz, Kathrin Becker, Anne Benhamou, Juan Blanco Carrión, Dieter Bosshardt, Daniel Buser, Francesco Cairo, Paolo Casentini, Raffaele Cavalcanti, Tali Chackartchi, Renato Cocconi, Luca Cordaro, Luca De Stavola, Nuno Sousa Dias, Egon Euwe, Vincent Fehmer, Alberto Fonzar, Helena Francisco, Lukas Fürhauser, German O. Gallucci, Oscar Gonzalez-Martin, Dominik Groß, Robert Haas, Alexis Ioannidis, Simon Storgård Jensen, Ronald Jung, France Lambert, Luca Landi, Georg Mailath-Pokorny jun., Silvia Masiero, Iva Milinkovic, Carlo Monaco, Jose Nart, José M. Navarro, Katja Nelson, Manuel Nienkemper, David Nisand, Michael Payer, Sergio Piano, Bjarni E. Pjetursson, Sven Reich, Isabella Rocchietta, Giuseppe Romeo, Irena Sailer, Mariano Sanz, Ignacio Sanz Martín, Frank Schwarz, Shakeel Shahdad, Massimo Simion, Ralf Smeets, Benedikt Spies, Bogna Stawarczyk, Martina Stefanini, Hendrik Terheyden, Tiziano Testori, Daniel Thoma, Ana Torres Moneu, Piero Venezia, Lukas Waltenberger, Hom-Lay Wang, Stefan Wolfart, Giovanni Zucchelli, Otto Zuhr
European Association for Osseintegration (EAO)
Zeitschriftenbeiträge dieses Autors
Deutsche Zahnärztliche Zeitschrift, 1/2023
NachrufSeiten: 59-62, Sprache: DeutschTerheyden, Hendrik / Wiltfang, Jörg
Gemeinsamer Nachruf ehemaliger Kollegen und Schüler
Gemeinsamer Nachruf ehemaliger Kollegen und Schüler
Kompetenz, Empathie und nie en¬dender Forschungsdrang – diese Attribute kennzeichneten ein beeindruckendes und erfolgreiches Leben für die Zahn-, Mund- und Kieferheilkunde in Deutschland und weit darüber hinaus: Am 24. Februar 2021 ist unser verehrter Lehrer, Kollege und Freund Prof. Dr. med. Dr. med. dent. Bodo Hoffmeister nach kurzer Krankheit mit 72 Jahren leider viel zu früh von uns gegangen.
Osteoklasten wurden lange für mesenchymale Knochenzellen gehalten. Aber neue Kenntnisse aus der Entwicklungsbiologie hinsichtlich der molekularen Steuerung der Zelldifferenzierung und der Immunmodulation des Knochenabbaus weisen die Osteoklasten klar als Mitglieder des Immunsystems aus. Osteoklasten sind für viele zahnärztliche Therapien wie die geordnete Zahneruption und kiefer-orthopädische Zahnbewegung, den Umbau eines Knochentransplantates oder die Osseointegration eines Zahnimplantates unerlässlich. Die Bedeutung der Osteoklasten bei der oralen Immunabwehr wird insbesondere bei Dysfunktionen der Osteoklasten deutlich, so beispielsweise bei der medikamenten-assoziierten Kiefernekrose. Die Immunmodulation der Osteoklastogenese kann zu foudroyanten Verläufen bis hin zur eitrigen Entzündung führen, wofür die entzündliche Wurzelresorption und die Periimplantitis klinische Beispiele sind. Die Aufgabe des Zahnarztes in diesen Situationen ist die Minderung der Osteoklastogenese durch Reduktion der mikrobiellen Antigenbelastung durch endodontische Behandlung bzw. Kontrolle des Biofilmes. Die marginale Parodontitis kann der Osteoimmunologie als Modell zur Erforschung der entzündlichen Knochenresorptionen dienen. Hiervon profitieren im Gegenzug auch andere Fachbereiche wie z. B. die Rheumatologie.
Schlagwörter: Osteoklasten, Zelldifferenzierung, Osteoimmunologie, Wurzelresorption, Kiefernekrose, Zytokine
This complementary article was prepared by Bernd Stadlinger, Søren Jepsen and Hendrik Terheyden and presents an overview of the content of the 6th volume of the "Cell-to-Cell Communication" series. The 6th volume of the series entitled "Peri-implantitis and its prevention" was prepared by a collaborative team of authors - Tord Berglundh, Søren Jepsen, Bernd Stadlinger, Hendrik Terheyden - and an advisory board. This computer-animated scientific film was launched at the EuroPerio meeting in Amsterdam in June 2018, providing a novel way to visualize the complex processes of peri-implant inflammation. It visualizes the biological background of the development and progression of peri-implantitis and highlights the importance of the microbiome and host immune defense. In addition, a perspective article has recently been published in the leading implant journal Clinical Oral Implants Research (Berglundh et. al. 2019). It is hoped that this complementary article will bring the film to the attention of the many ITI Fellows and Members who enjoy reading Forum Implantologicum. Please look for the Q reader at the end of the article and enjoy this captivating film.
Anhand der beiden Parameter Infraokklusion und Implantatüberleben aus Literaturdaten werden in der vorliegenden Arbeit Empfehlungen zur Indikation und zum Zeitpunkt von Zahnimplantaten bei Kindern und Jugendlichen erarbeitet. Bei einer Implantation bei Kindern unter 12 Jahren ist im Schnitt mit ca. 14 bis 17 mm Infraokklusion (Maximum: 20-24 mm) und einem Implantatüberleben von 72 % zu rechnen. Bei Adoleszenten (12-18 Jahre) beträgt die Infraokklusion etwa 3 mm (Maximum: 8 mm) und die Implantatprognose 93 %. Bei jungen Erwachsenen (18-31 Jahre) wurde eine Infraokklusion anhand von Wachstumsstudien von 1,7 mm (Maximum: 6 mm) beobachtet bei einer Implantatprognose von 97,4 %. In Studien zur Frontzahnversorgung liegt die Implantatprognose für ältere Erwachsene eher noch höher, aber auch hier kann es zu Infraokklusionen von im Schnitt 0,3 mm und im Einzelfall über 1 mm kommen. Daher werden Implantate nicht zum Einzelzahnersatz in der Zahnreihe bei Kindern empfohlen, hier kommt eine Implantatversorgung eher bei schweren Hypodontien oder Anodontien infrage. Bei Adoleszenten sollte die tradierte harte Grenze des 18. Lebensjahrs eher einer differenzierten Bewertung weichen und ersetzt werden durch das Abwarten des pubertären Wachstumsspurts. Die sicher auftretende Infraokklusion sollte aber therapeutisch antizipiert und wie die etwas reduzierte Implantatprognose den Patienten und Eltern mitgeteilt werden. Auch nach dem 18. Lebensjahr kommt es zu Infraokklusionen, worüber der Patient aufgeklärt werden sollten.
Schlagwörter: Infraokklusion, Kinder, Adoleszenten, Implantatüberleben, Ankylose, Wachstum, Kieferentwicklung
Objectives: Reconstruction of bony defects can be done by free flaps. Donor site morbidity and misfit of the shape are limiting factors. The concept of using the patient as bioreactor solved many problems. The aim of the study was to evaluate if the great omentum is a capable anatomical site for prefabrication.
Methods: In each of 30 adult male New Zealand white rabbits (4.0kg) 2 blocks of biomaterial were implanted in the great omentum with a central vascular pedicle in a cavity of the scaffold. The following five groups were created according to the biomaterial: (1) Bio-Oss® Block, (2) Bio-Oss® Block + rhBMP-2, (3) Bio-Oss® Block + rhBMP-2 + VEGF-165 (4) Bio-Oss® Block + autologous bone, (5) Bio-Oss® Block + autologous bone + rhBMP-2. CT examinations were performed after the implantation and 2, 4, 6 and 10 weeks later to define the bone density. The animals were sacrificed at 10 weeks postsurgery after intraperitoneal injection of fluorochromes and the specimens were collected for histological, immunohistochemical and histomorphometric analysis.
Results: First analyses could show that the great omentum has advantage among other sites previously described with a long vascular pedicle, less postoperative functional impairment and more flexibility. The central blood vessel in the center of the scaffold resembles the natural anatomy of the mandible and other bones with a marrow cavity and enhances the ossification. The bone density increases particularly with the use of BMP-2 and VEGF-165 and has the highest values with additional use of autologous bone (HU: average between 483 (BioOss-Block alone) and 1054 (+ autologous bone with BMP-2). The floureszenz staining shows ossification also with BMP alone. Also the toluidine blue and HE staining shows ossifcation and development of new vessels in the scafold. There are indications that the efficacy of the dosage could be enhanced by addition of VEGF-165.
Conclusions: We could demonstrate for the first time that the great omentum is a capable new anatomical site for prefabrication. It can be used as a bioreactor in vivo for prefabrication tissue-engineered bone. Prefabrication in the great omentum may go from bench to bedside and will show effectiveness in mandibular reconstruction.
Schlagwörter: prefabrication, omentum majus, reconstruction, bmp, vegf
The International Journal of Oral & Maxillofacial Implants, 4/2013
DOI: 10.11607/jomi.2594, PubMed-ID: 23869355Seiten: 982-988, Sprache: EnglischWarnke, Patrick H. / Voss, Eske / Russo, Paul A. J. / Stephens, Sebastien / Kleine, Michael / Terheyden, Hendrik / Liu, Qin
Purpose: Artificial materials such as dental implants are at risk of bacterial contamination in the oral cavity. Human beta defensins (HBDs), small cationic antimicrobial peptides that exert a broad-spectrum antibacterial function at epithelial surfaces and within some mesenchymal tissues, could probably help to reduce such contamination. HBDs also have protective immunomodulatory effects and have been reported to promote bone remodeling. The aim of this study, therefore, was to investigate the influence of recombinant HBD-2 on the proliferation and survival of cells in culture.
Materials and Methods: Human mesenchymal stem cells (hMSCs), human osteoblasts, human keratinocytes (control), and the HeLa cancer cell line (control) were incubated with recombinant HBD-2 (1, 5, 10, or 20 µg/mL). Cell proliferation and cytotoxicity were evaluated via a water-soluble tetrazolium salt (WST-1) and lactate dehydrogenase assays, respectively.
Results: HBD-2 was not toxic in any tested concentration to hMSCs, osteoblasts, keratinocytes, or HeLa cells. Furthermore, proliferation of hMSCs and osteoblasts increased after treatment with HBD-2 at all tested concentrations, and keratinocyte proliferation increased when treated at 20 µg/mL. In contrast, HeLa cancer cells were not affected by HBD-2 as tested.
Conclusions: HBD-2 is not only biocompatible but also promotes proliferation of hMSCs, osteoblasts, and keratinocytes in culture. Further investigation of HBD-2 functional surface coating of artificial materials is recommended.
Schlagwörter: antimicrobial peptides, biocompatibility, human beta defensins, human mesenchymal stem cells, human primary osteoblasts, implant dentistry