EditorialDOI: 10.3290/j.ijcd.b5139819, PubMed ID (PMID): 38530271Pages 3-4, Language: English, GermanBeuer, Florian
ScienceDOI: 10.3290/j.ijcd.b3836589, PubMed ID (PMID): 36695628Pages 9-18, Language: English, GermanLee, Younghoo / Jung, Youngchul / Choi, Yeawon / Kim, Yuyeon / Kim, Sangbaek / Hong, Seoung-Jin / Kim, HyeongSeob / Pae, Ahran
Ziel: Ziel war es, die Genauigkeit von drei Abformmethoden anhand der Abstände zwischen den Referenzpunkten von Implantatfixturen im Oberkieferfrontzahnbereich zu vergleichen.
Material und Methoden: Mit einem Modellscanner und einem 3-D-Drucker wurde ein Oberkiefermodell hergestellt, in das in den Regionen 21 und 23 Implantate eingesetzt wurden. Eine digitale Abformung dieses Meistermodells mit dem Modellscanner diente als Referenz. Anschließend wurden drei Versuchsgruppen erstellt (Gruppe P: Pickup-Abformung mit Pfosten, Gruppe I: Intraoralscan mit Scankörper, Gruppe B: Quetschbiss mit Pfosten) für die jeweils 10 Abformungen durchgeführt wurden. An allen Abformungen wurden die Distanz zwischen den Referenzpunkten, der Winkel zwischen den Scankörpern und die Abweichung der 3-D-Oberfläche gemessen.
Ergebnisse: Bezüglich der Abstände zwischen den Referenzpunkten fand sich für das Schneidezahnimplantat eine signifikante Differenz zwischen den Gruppen I und B und für das Eckzahnimplantat eine signifikante Differenz zwischen der Gruppe P und den anderen beiden Gruppen. Gruppe P wies an beiden Implantatfixturen die geringste Abweichung auf. Die größte Abweichung für beide Fixturen fand sich in Gruppe B. Die Abweichung der 3-D-Oberfläche war beim Schneidezahnimplantat zwischen den Gruppen nicht signifikant verschieden, während sich beim Eckzahnimplantat ein signifikanter Unterschied zwischen den Gruppen P und I zeigte.
Schlussfolgerung: In der vorliegenden Studie kam es mit allen drei Methoden der Implantatabformung zu Abweichungen der Position und Neigung der Implantatfixturen gegenüber dem Meistermodell. Die höchste Genauigkeit erreichte die Pickup- Abformung mit Transferpfosten, aber auch die digitale Abformung mit dem Intraoralscanner lieferte klinisch akzeptable Ergebnisse. Dagegen sollte bei der Quetschbissabformung mit Pfosten beachtet werden, dass es zu Fehlern kommen kann.
Keywords: Implantatabformung, Implantatangulation, Quetschbiss, Abformpfosten, Scankörper, Intraoralscanner
ScienceDOI: 10.3290/j.ijcd.b3916775, PubMed ID (PMID): 36815624Pages 19-26, Language: English, GermanWillmann, Claire / Deschamps, Adrien / Taddei-Gross, Corinne / Musset, Anne-Marie / Lai, Cecilia / Etienne, Olivier
Aim: The aim of the present in vivo study was to compare the clinical trueness of primary mucostatic impressions obtained either by a classical alginate or an optical intraoral scanner technique in patients with a fully edentulous maxilla.
Materials and methods: A total of 30 patients with a fully edentulous maxilla were included in the study and underwent both conventional impressions and intraoral optical impressions (Trios 3). The conventional impressions were casted and the resulting plaster casts were digitized using a desktop scanner (Imetric D104i). These digitized impressions were superimposed over the optical impressions to compare the differences between the two data sets. Statistical analyses were performed to identify relevant deviations.
Results: For the 30 intraoral impressions, 80.88% of the surface areas were below the tolerance threshold of 25 µm and were thus considered similar to the areas scanned with the desktop scanner from the reference plaster cast. Interestingly, the differences (19.12% of the surface areas) were localized in depressible areas such as the vestibule, soft palate, incisive papilla, and flabby ridges. These locations were consistent with the mean of positive differences of +22.8 µm, indicating deformation or less compression with the use of the intraoral scanner.
Conclusions: The digital primary impression of the fully edentulous maxilla can be considered similar to the conventional alginate impression except in the depressible areas. Considering the mucostatic objective of such a primary impression, one may consider the optical impression to be more accurate than the conventional one.
Keywords: digital impression, conventional impression, intraoral scanner, clinical trial, edentulous patients, maxilla
ScienceDOI: 10.3290/j.ijcd.b3963071, PubMed ID (PMID): 36928756Pages 27-35, Language: English, GermanMonaco, Carlo / Arena, Antonio / Marziali, Andrea / Consolo, Ugo
Aim: The present in vitro study aimed to evaluate the depth of reading of intraoral scanners (IOSs) within the gingival sulcus.
Materials and methods: A knife-edge preparation for a full crown was performed on a Frasaco model. The gingival sulcus of the scanned model was modified using a dedicated software program (Model Creator, exocad DentalCAD 2.4 Plovdiv) by setting the apical width (AW), coronal width (CW), and gingival sulcus depth (D). Two dental models with different gingival sulcus depths (1 or 2 mm) were printed using the digital light processing (DLP) technique. Each model was scanned 10 times. Seven different IOSs were used: Emerald, Trios 3, Carestream 3600, Dental Wings DWIO, CondorScan, True Definition Scanner (TDS), and Cerec Omnicam. Measurements of D values were performed using 3Shape 3D viewer software. The normality of the data distribution was evaluated using the Shapiro-Wilk test (P < 0.05). The nonparametric Levene’s test was used to check for homoscedasticity. The data were statistically analyzed using the Kruskal-Wallis test (α = 0.05) and the Nemenyi test.
Results: All IOSs were able to read within the 1-mm–deep gingival sulcus, albeit with some statistically significant differences (P < 0.001). TDS and Trios 3 were able to read within the 2-mm–deep gingival sulcus (P < 0.001).
Conclusions: The depth of reading of different IOSs can vary significantly. In the model with a 2-mm gingival sulcus, even in the absence of oral fluids, the depth of reading was incomplete, suggesting that deep preparations into the gingival sulcus are difficult to detect with IOSs.
Keywords: intraoral scanner (IOS), gingival sulcus, depth of reading, knife-edge preparation, digital light processing
ScienceDOI: 10.3290/j.ijcd.b3916781, PubMed ID (PMID): 36811289Pages 37-48, Language: English, GermanChen, Junpeng / Wang, Jing / Wang, Yang / Wang, Diancan / Xu, Xiangliang / Guo, Chuanbin
Ziel: Mit vorliegenden Studie sollten die Merkmale der Gelenkkinematik bei Patienten mit Kondylusrekonstruktion anhand einer Simulation ihrer Unterkieferbewegungen untersucht werden, die auf einer intraoralen Registrierung mittels Kieferregistriersystem und Intraoralscanner basierte.
Material und Methode: In die Studie wurden Patienten, bei denen eine unilaterale Unterkiefer-Segmentektomie und Kondylusrekonstruktion mit autogenem Knochen durchgeführt wurde, sowie gesunde Freiwillige aufgenommen. Die Eingruppierung erfolgte nach rekonstruierten bzw. nicht rekonstruierten Kondylen. Mit einem Kieferregistriersystem (zebris) wurden zunächst die Unterkieferbewegungen aufgezeichnet. Anhand dieses Registrats wurde die Gelenkkinematik in einem Modell simuliert. Die Neigung der Bahn des Kondylenpunktes, die Grenzbewegungen, die Kieferdeviation und der Kauzyklus wurden analysiert. Schließlich wurden ein t-Test und eine einfaktorielle Varianzanalyse durchgeführt.
Ergebnisse: Insgesamt wurden 20 Patienten, davon 6 mit Kondylusrekonstruktion und 14 mit Erhaltung des Kondylus, sowie 10 gesunde Freiwillige inkludiert. Die Patienten mit Kondylusrekonstruktion zeigten insgesamt flachere Bewegungsbahnen der Kondylenpunkte: Der mittlere Neigungswinkel dieser Bewegungsbahnen während der maximalen Kieferöffnung war nach einer Kondylusrekonstruktion (0,57 ± 12,54°) signifikant kleiner als nach einer Kondyluserhaltung (24,70 ± 3,90, p = 0,014), ebenso der Neigungswinkel während der Protrusion (Kondylusrekonstruktion: 7,04 ± 12,21°, Kondyluserhaltung: 31,12 ± 6,79°, p = 0,022). Bei den gesunden Freiwilligen betrug der Neigungswinkel der Kondylusbahn bei maximaler Kieferöffnung 16,81 ± 3,97° und in Protrusion 21,54 ± 2,80°, ohne statistische Signifikanz der Unterschiede zu den Patienten. Der Kondylus der betroffenen Seite neigte bei allen Patienten während der Kieferöffnung und Protrusion zu einer Deviation nach lateral. Patienten mit rekonstruiertem Kondylus wiesen eine stärkere Einschränkung der Mundöffnung und der Unterkieferbewegungen sowie kürzere Kauzyklen auf als Patienten mit erhaltenem Kondylus.
Schlussfolgerung: Patienten, die eine Kondylusrekonstruktion erhalten hatten zeigten flachere Bewegungsbahnen der Kondyluspunkte, einen größeren Umfang lateraler Bewegungen und kürzere Kauzyklen als Patienten mit erhaltenem Kondylus. Die verwendete Methode der Simulation der Unterkieferbewegungen auf Grundlage einer intraoralen Registrierung mittels Kieferregistriersystem und Intraoralscanner war in der Lage die Kondylenbewegungen adäquat zu simulieren.
Keywords: Digitaltechnik, patientenspezifische Modellierung, Elektromyografie, Unterkiefertumor, Unterkieferzyklus, Bewegungsumfang, Kiefergelenk
ScienceDOI: 10.3290/j.ijcd.b3945153, PubMed ID (PMID): 36928754Pages 49-86, Language: English, GermanChowdhary, Ramesh / Sonnahalli, Nithin Kumar
Statement of the problem: Occlusion is associated with all disciplines of dentistry and plays a major role in the longevity of both implant- and tooth-borne restorations. Achieving occlusal harmony ensures balance is established between the dental and myofascial structures, which can be measurably established to high numerical tolerances with the T-Scan digital occlusal analysis system.
Purpose: To describe and evaluate the known and proven applications of T-Scan digital occlusal analysis in various dental practice disciplines through a systematic review of the literature.
Materials and methods: An electronic, English-language PubMed/MEDLINE and Cochrane Central Registry of Controlled Trials database search using the keywords “T-Scan,” “TMD,” “Occlusion,” “Implant Protected Occlusion,” and “Orthodontics” was conducted without any date restrictions. The related journal findings were hand searched to determine studies that met the eligibility criteria for inclusion in the present systematic review.
Results: The PubMed/MEDLINE search identified 423 articles. After removing duplicates, the titles and abstracts of the remaining 421 studies were screened. 274 ineligible articles were excluded, leaving 147 articles. Of those, 33 articles were not in English, 27 full-text articles were not available, 4 were comments and letters to editors, 1 was a review, and 2 described techniques. A total of 86 articles met the eligibility criteria for inclusion.
Conclusion: Much scientific evidence supports the use of T-Scan, as it measures relative occlusal contact forces and the time sequence durations of occlusal contacts objectively, accurately, and repeatedly for improved treatment outcomes. The system’s hardware, sensor, and software evolution from T-Scan I to today’s T-Scan 10 Novus system has overcome early sensor and system drawbacks to improve the clinical performance of T-Scan in many disciplines of dental medicine.
Keywords: T-Scan, digital occlusal analysis
ScienceDOI: 10.3290/j.ijcd.b3916799, PubMed ID (PMID): 36811290Pages 89-97, Language: English, GermanHofmann, Paul / Kunz, Andreas / Schmidt, Franziska / Beuer, Florian / Duddeck, Dirk
Purpose: A reference method for quantifying contaminations on two-piece abutments manufactured using CAD/CAM has not yet been established. In the present in vitro study, a pixel-based machine learning (ML) method for detecting contamination on customized two-piece abutments was investigated and embedded in a semiautomated quantification pipeline.
Materials and methods: Forty-nine CAD/CAM zirconia abutments were fabricated and bonded to a prefabricated titanium base. All samples were analyzed for contamination by scanning electron microscopy (SEM) imaging followed by pixel-based ML and thresholding (SW) for contamination detection; quantification was performed in the postprocessing pipeline. Wilcoxon signed-rank test and Bland-Altmann plot were applied to compare both methods. The contaminated area fraction was recorded as a percentage.
Results: There was no statistically significant difference between the percentages of contamination areas (median = 0.004) measured with ML (median = 0.008) and with SW (median = 0.012), asymptotic Wilcoxon test: P = 0.22. The Bland-Altmann plot demonstrated a mean difference of -0.006% (95% confidence interval [CI] from -0.011% to 0.0001%) with increased values from a contamination area fraction of > 0.03% for ML.
Conclusion: Both segmentation methods showed comparable results in evaluating surface cleanliness; pixel-based ML is a promising assessment tool for detecting external contaminations on zirconia abutments. Further studies are required to investigate the clinical performance of this tool.
Keywords: computer-aided design, scanning electron microscopy, machine learning, ultrasonics, hygiene, dental implant abutments
ApplicationDOI: 10.3290/j.ijcd.b5004083, PubMed ID (PMID): 38530272Pages 99-107, Language: English, GermanSykara, Maria / Ntovas, Panagiotis / Markou, Nikolaos / Madianos, Phoebus / Vassilopoulos, Spyridon
Ziel: Diese Studie illustriert die Anwendung einer neuartigen Operationsschablone im Rahmen der computergestützten Parodontalchirurgie bei Fällen mit stark vergrößerter Gingiva am Beispiel eines Patienten mit hereditärer Gingivafibromatose.
Material und Methode: Der Behandlungsplan sah eine nichtchirurgische Parodontaltherapie, parodontalchirurgische Korrektur und regelmäßige parodontale Erhaltungstherapie sowie anschließend eine kieferorthopädische Behandlung vor. Da das Weichgewebe stark verdickt war, wurde eine Operationsschablone mit neuartigem Design als Führung für die parodontalchirurgische Korrektur hergestellt, denn die meisten Zähne wiesen Fehlstände auf und lagen aufgrund der Gingivafibromatose nicht adäquat frei. Zu diesem Zweck wurde der Intraoralscan des Patienten mit DVT-Daten fusioniert, sodass eine Planung der Gewebeexzision ausgehend von der dentalen Anatomie und den Knochenkonturen möglich war.
Ergebnisse: Die individuelle Operationsschablone erleichterte die Gingivektomie durch Führung der Primärinzision und Kontrolle ihrer Neigung in Richtung auf die Schmelzzementgrenze (SZG). Damit verkürzte sie den Zeitaufwand gegenüber dem freihändigen Vorgehen und half bei der Sicherstellung definitiver Weichgewebekonturen gemäß dem Behandlungsplan.Schlussfolgerungen: Digitale Technik kann dank der Möglichkeit, verschiedene Datensätze zu überlagern, bei der Diagnostik und interdisziplinären Behandlung von Fällen mit Gingivafibromatose sehr hilfreich sein. Die hier vorgeschlagene neuartige Form der Operationsschablone stellt eine Durchführung der Operation entsprechend dem digitalen Behandlungsplan sicher und führt damit zu besser vorhersagbaren Weichgewebeergebnissen, insbesondere bei stark vergrößerter Gingiva, wie im Fall von hereditärer Gingivafibromatose oder medikamenteninduzierter Gingivahyperplasie.
Keywords: Parodontalchirurgie, 3-D-Operationsschablone, hereditäre Gingivafibromatose, chirurgische Kronenverlängerung, digitaler Datensatz
ApplicationDOI: 10.3290/j.ijcd.b4144909, PubMed ID (PMID): 37283190Pages 109-125, Language: English, GermanFracchia, David Emilio / Franchini, Leonardo / Rocca, Giovanni Tommaso / Saratti, Carlo Massimo
Aim: The aim of the present study was to demonstrate that fully digital workflows can provide predictable esthetic and functional outcomes.
Materials and methods: The present clinical case report provides a step-by-step documentation of a full-mouth rehabilitation planned and performed with a fully digital approach utilizing an adhesive and no-prep method. After assessing the patient’s needs, a treatment plan was established that considered the patient’s functional and esthetic requests. The overlap of 2D images and 3D models and facial scans of the patient allowed the digital previsualization of the esthetic result by implementing the “copy-paste” approach to restore the maxillary anterior sextant.
Conclusion: The final outcome was satisfactory in terms of esthetics, function, and soft tissue health.
Keywords: tooth wear, dental occlusion, digital workflow, esthetics, digital wax-up, facial scan