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1998-2003: Studies and dental degree at University Erlangen, Germany. 2004: Doctor Thesis. 2004-2007: Postgraduate Education in Periodontology and Implant Dentistry at the Institute of Periodontology and Implantology (IPI), Munich, Germany. Since 2007: Specialist in Periodontologiy (German Association of Periodontology (DGP)). Since 2007: Activity Emphasis on Dental Implantology (German Association of Implantology). 2007-2009: Assistant Professor in the Department of Periodontology and Implant Dentistry (Chair: Dr. Dennis Tarnow) at New York University, New York, United States. 2008: NYU International Fellowship Award (BIOMET 3i). 2008: Research Award Implantology (DGP). 2009-2017: Associate Professor in the Department of Periodontology, University of Wuerzburg, Germany.
Speakers: M. Oliver Ahlers, Bilal Al-Nawas, Thomas Attin, Ben Baak, Georg Benjamin, Peter Bongard, Frank Brüggen, Till Dammaschke, Maximilian Dobbertin, Daniel H.-J. Edelhoff, Stefan Fickl, Roland Frankenberger, Sylvia Fresmann, Christina Gaede-Thamm, Florian Göttfert, Christian Graetz, Betül Hanisch, Kerstin Herz, Johanna Herzog, Petra Hinz, Franziska Höhne, Peer W. Kämmerer, Adrian Kasaj, Marie Kasperek, Yvonne Kasperek, Matthias Kern, Andreas Kessler, Bernd Klaiber, Jan Klenke, Marko Knauf, Norbert Krämer, Joachim Müller, Robert Nicic, Florian Rathe, Robert Sader, Keyvan Sagheb, Bernhard Saneke, Ralf Schlichting, Patrick R. Schmidlin, Thomas A. Schwenk, Wolf-Dieter Seeher, Ralf Smeets, Markus Striegel, Anette Strunz, Moritz Tellmann, Ansger Volke, János Winkler, Stefan Wolfart, Christoph Zirkel
Internationale Fortbildungsgesellschaft mbH
EAO Digital Days
Implantology: Beyond your expectations12. Oct 2021 — 14. Oct 2021online
Speakers: Enrico Agliardi, Alessandro Agnini, Andrea Mastrorosa Agnini, Mauricio Araujo, Goran Benic, Juan Blanco Carrión, Daniel Buser, Raffaele Cavalcanti, Tali Chackartchi, Luca Cordaro, Jan Cosyn, Holger Essig, Vincent Fehmer, Stefan Fickl, Alberto Fonzar, Helena Francisco, German O. Gallucci, Ramin Gomez-Meda, Oscar Gonzalez-Martin, Robert Haas, Arndt Happe, Alexis Ioannidis, Ronald Jung, Niklaus P. Lang, Tomas Linkevičius, Iva Milinkovic, Sven Mühlemann, Katja Nelson, Sergio Piano, Michael A. Pikos, Bjarni E. Pjetursson, Marc Quirynen, Franck Renouard, Isabella Rocchietta, Dennis Rohner, Irena Sailer, Henning Schliephake, Shakeel Shahdad, Massimo Simion, Ali Tahmaseb, Hendrik Terheyden, Jochen Tunkel, Stefan Vandeweghe, Piero Venezia, Stijn Vervaeke, Martin Wanendeya, Georg Watzek, Giovanni Zucchelli
European Association for Osseintegration (EAO)
Ästhetik in der Zahnmedizin von heute – Umsetzung in der Praxis
31. Mar 2021Online
Speakers: M. Oliver Ahlers, Thomas Attin, Goran Benic, Uwe Blunck, Vincent Fehmer, Stefan Fickl, Stefan Neumeyer, Gaetano Paolone, Ralf J. Radlanski, Irena Sailer, Stefan Wolfart, Diana Wolff
Internationale Fortbildungsgesellschaft mbH
FREE – Quintessencial Tuesday with Dr. Chris #5
Longterm Success with Implants #2 – The Influence of Soft Tissue23. Mar 2021, 18:30 — 20:30 (MEZ)Online (Facebook & Zoom)
Speakers: Stefan Fickl, Christopher Köttgen, Giovanni Zucchelli
Quintessenz Verlags-GmbH
8th Snow-Dent
30. Jan 2020 — 1. Feb 2020Hotel Suvretta House, St. Moritz, Switzerland
Speakers: Claude Andreoni, Sven-Marcus Beschnidt, Oliver Centrella, Stefan Fickl, Ueli Grunder, Jan-Frederik Güth, Ivo Krejci, Christof Lehmkühler, Konrad H. Meyenberg, Lars Oesterhelweg, Michael Payer, Stephan Rebele, Henning Schliephake
Quintessenz Verlags-GmbH
7 Decades of Quintessence Publishing
10. Jan 2019 — 12. Jan 2019Estrel Convention Center
Speakers: Jiro Abe, Michèle Aerden, Wael Att, Stavros Avgerinos, Avijit Banerjee, Vesna Barac Furtinger, Klaus-Dieter Bastendorf, Lars Bergmans, Ashwini Bhalerao, Jaroslav Bláha, Sebastian Bürklein, Daniel Buser, Josette Camilleri, Sevim Canlar, Sandra Chmieleck, Bun San Chong, Victor Clavijo, Carsten Czerny, Bettina Dannewitz, Alessandro Devigus, Didier Dietschi, Irina Dragan, Daniel H.-J. Edelhoff, Peter Eickholz, Karim Elhennawy, Peter Engel, Wolfgang Eßer, Marco Esposito, Susanne Fath, Vincent Fehmer, Federico Ferraris, Stefan Fickl, Mauro Fradeani, Roland Frankenberger, Eiji Funakoshi, Petra Gierthmühlen, Christiane Gleissner, Florian Göttfert, Dennis Grosse, Galip Gürel, Christian Haase, Horst-Wolfgang Haase, Manuela Hackenberg, Jörg Haist, Anke Handrock, Arndt Happe, Karsten Heegewaldt, Rüdiger Henrici, Michael Hülsmann, Hajime Igarashi, Tomohiro Ishikawa, Hideaki Katsuyama, Kathryn Kell, Matthias Kern, Fouad Khoury, Marko Knauf, Ralf J. Kohal, Stefen Koubi, Fabian Langenbach, Henriette Terezia Lerner, Thomas Malik, Siegfried Marquardt, Henrike März, Kathleen Menzel, Helen Möhrke, Kotaro Nakata, Marc L. Nevins, Masayuki Okawa, Rebecca Otto, Mark Stephen Pace, Shanon Patel, Karin Probst, Domenico Ricucci, Katrin Rinke, Irena Sailer, Edgar Schäfer, Ralf Schäfermeier, Jan Schellenberger, Tom Schloss, Gottfried Schmalz, Devorah Schwartz-Arad, Frank Schwarz, Thomas A. Schwenk, Anton Sculean, Bernd Stadlinger, Athanasios Stamos, Ana Stevanovic, Masana Suzuki, Senichi Suzuki, Hiroyuki Takino, Sameh Talaat, Mitsuhiro Tsukiboshi, Hideaki Ueda, Istvan Urban, Luc W. M. van der Sluis, Eric Van Dooren, Bart Van Meerbeek, Paula Vassallo, Juliane von Hoyningen-Huene, Michael Walter, Siegbert Witkowski, Stefan Wolfart, Sylvia Wuttig, Masao Yamazaki, Maciej Zarow, Matthias Zehnder, Raquel Zita Gomes, Giovanni Zucchelli, Otto Zuhr, Bettina Zydatiß
Quintessenz Verlags-GmbH
Deutscher Zahnärztetag 2018
MISSERFOLGE - erkennen, beherrschen, vermeiden9. Nov 2018 — 10. Nov 2018Congress Center Messe Frankfurt
Speakers: Karl-Ludwig Ackermann, Sarah Al-Maawi, Bilal Al-Nawas, Kurt Werner Alt, Anna Greta Barbe, Tobias Bauer, Daniel Bäumer, Marco Baz Bartels, Grietje Beck, Katrin Bekes, Christoph Benz, Dirk Bleiel, Johannes Boesch, Martin Boost, Wolfgang Buchalla, Oskar Bunz, Fabian Cieplik, Monika Daubländer, Sybille David-Hebgen, Andreas Dehler, Renate Deinzer, Sonja H. M. Derman, Konstanze Diekmeyer, Ingmar Dobberstein, Heike Dyrna, Thomas Eger, Guido Elsäßer, Anne Sophie Engel, Peter Engel, Norbert Enkling, Susanne Fath, Stefan Fickl, Michael Frank, Roland Frankenberger, Rene Franzen, Kerstin Galler, Carolina Ganß, Roland Garve, Christian Ralf Gernhardt, Werner Geurtsen, Shahram Ghanaati, Petra Gierthmühlen, Christiane Gleissner, Steffani Görl, Werner Götz, Susanne Grässel, Dominik Groß, Stefan Grümer, Claus Grundmann, Martin Guffart, Heinz-Michael Günther, Norbert Gutknecht, Peter Hahner, Elmar Hellwig, Christian Henrici, Katrin Hertrampf, Fabian Huettig, Michael Hülsmann, Bruno Imhoff, Holger Jentsch, A. Rainer Jordan, Ana Elisa Kauling, Moritz Kebschull, Christian Kirschneck, Joachim Klimek, Andrea Klink, Thomas Klinke, Birte Koch, Thomas Kocher, Eva Köllensperger, Heike Maria Korbmacher-Steiner, Bernd Kordaß, Hannah Kottmann, Pablo Krämer-Fernandez, Gabriel Krastl, Birgit Krause, Till Kreutzer, Conrad Kühnöl, Stefanie Kurzschenkel, Thorsten Kuypers, Günter Lauer, Hans-Christoph Lauer, Elfi Laurisch, Tina Lawall, Karl Martin Lehmann, Silke Lehmann-Binder M.Sc., Dirk Leisenberg, Ulrike Lübbert, Michael Lüpke, Thomas Malik, Jutta Margraf-Stiksrud, Lorenz Meinel, Gudrun Mentel, Wibke Merten, Louisa Mewes, Johanna Isabel Moosmüller, Martin U. Müller, Wolfgang Müller, Nicole Nicklisch, Ina Nitschke, Michael J. Noack, Marina Nörr-Müller, Karina Obreja, Dietmar Oesterreich, Puria Parvini, Ingrid Peroz, Waldemar Petker, Oksana Petruchin, Andree Piwowarczyk, Peter Pospiech, Peter Proff, Sven Reich, Katharina Reichenmiller, Katharina Reinecke, Bernd Reiss, Svenja Rink, Christiane Rinnen, Jerome Rotgans, Didem Sahin, Sonja Sälzer, Petra Santander, Heidrun Schaaf, Jürgen Schäffer, Elisabeth Schiffner, Ulrich Schiffner, Markus Schlee, Maximiliane Amelie Schlenz, Peter Schmidt, Andrea-Maria Schmidt-Westhausen, Claas Ole Schmitt, Sigmar Schnutenhaus, Jörg Schröder, Gerd Schröter, Andreas Schulte, Philipp Schwaab, Frank Schwarz, Falk Schwendicke, Clemens Schwerin, Sinan Sen, Önder Solakoglu, Hansmartin Spatzier, Christian H. Splieth, Norbert Staab, Bernd Stadlinger, Sabine Steding, Marcus Stoetzer, Giorgio Tabanella, Gisela Tascher, Hendrik Terheyden, Valentina A. Tesky, Jan Tetsch, Juliane von Hoyningen-Huene, Maximilian Voß, Michael Walter, Alexander Welk, Dietmar Weng, Hans-Jürgen Wenz, Jens Westemeier, Lotta Westphal, Annette Wiegand, Karl Frederick Wilms, Michael M. Wolf, Diana Wolff, Anne Wolowski, Johann-Dietrich Wörner, Sylvia Wuttig, Mohamed Younis, Stefan Zimmer, Lisa Zumpe
Quintessenz Verlags-GmbH
This author's journal articles
Quintessence International, 9/2023
DOI: 10.3290/j.qi.b4171703, PubMed ID (PMID): 37345441Pages 712-722, Language: EnglishKauffmann, Frederic / Fickl, Stefan / Sculean, Anton / Fischer, Kai R. / Friedmann, Anton
Objective: To clinically and histologically evaluate the potential effect of a cross-linked, high molecular weight hyaluronic acid (xHyA) on the outcomes of guided bone regeneration performed with a demineralized bovine bone mineral (DBBM) covered with a natural collagen membrane.
Method and materials: Eleven patients (eight females and three males, mean age 53 years) with a total of 27 surgical sites were treated. Treatments were performed with either DBBM and natural collagen membrane fixed with tacks (group A) or DBBM mixed with xHyA and subsequently covered with natural collagen membrane (group B). Clinical evaluations were made at baseline (T1), immediately after guided bone regeneration (T2), and at the time of implant placement (T3). Additionally, at the time of implant placement, core biopsies were retrieved and submitted for histologic analysis.
Results: Healing was uneventful in all cases. At 6 months, group B revealed a statistically significantly higher crestal ridge dimension compared to group A (P = .007). The histologic analysis revealed a tendency for greater mineralized tissue formation in group B compared to group A (67.5% versus 41.6%) and contained a higher amount of new bone (37.2%) and less DBBM residues (20.9%) than group A (12.8% new bone and 28.8% DBBM residues, respectively).
Conclusions: Within their limits, the present data indicate that, during guided bone regeneration with natural collagen membrane, the combination of DBBM and xHyA may improve the quality and quantity of bone formed with DBBM alone.
Keywords: bone defect, bone grafting, bovine bone–derived mineral, cross-linked hyaluronic acid, graft fixation, graft stability, guided bone regeneration, histomorphometry, resorbable membrane
Der Fokus in der Implantologie hat sich von der knöchernen Osseointegration der Implantate zur Verbesserung der periimplantären Weichgewebe verschoben. Dies ist insbesondere in der ästhetisch kritischen Zone wichtig. Natürlich ist nach wie vor zirkulär Knochen um das Implantat zu fordern, jedoch spielen auch die Qualität und Quantität der umgebenden Weichteilmanschette eine große Rolle. Diese bedingen zumeist eine Weichgewebeaugmentation. Im Rahmen dieses Beitrags werden verschiedene Zeitpunkte für eine Weichgewebeaugmentation aufgezeigt.
Manuskripteingang: 16.08.2023, Annahme: 14.09.2023
Keywords: Weichgewebeaugmentation, subepitheliale Bindegewebetransplantate, ästhetische Zone, Zeitpunkt der Weichgewebeaugmentation
Die Deckung von gingivalen Rezessionen hat nicht nur aufgrund von gestiegenen ästhetischen Patientenbedürfnissen an Bedeutung gewonnen. Gerade eine starke Progression von gingivalen Rezessionen wie z. B. im Unterkieferfrontzahnbereich macht häufig eine chirurgische Korrektur notwendig. Über die letzten Jahrzehnte hinweg konnten wissenschaftliche Untersuchungen klar aufzeigen, dass insbesondere bei initial dünner Gingiva und wenig befestigter Mukosa die Kombination von Lappentechniken wie z. B. einem koronalem Verschiebelappen oder einer modifizierte Tunneltechnik mit autologen Transplantaten die beste Vorhersagbarkeit hinsichtlich kompletter Abdeckung der Rezessionen aufweist. Der Ersatz der autologen Transplantate durch xenogene Fremd- oder Biomaterialien bietet allerdings Vorteile für die Patienten hinsichtlich der Morbidität und einer gleichbleibenden Quantität und Qualität des Transplantats. Auch für diese Materialien hat sich in den letzten Jahren die wissenschaftliche Datenlage deutlich verbessert, sodass in bestimmten Indikationen die Anwendung von xenogenen Materialien und Biomaterialien empfohlen werden kann.
Manuskripteingang: 13.01.2022, Manuskriptannahme: 26.01.2022
Keywords: Plastische Parodontalchirurgie, Biomaterialien, Weichgewebeersatz, Rezessionsdeckung
Eine kritische Darstellung von Möglichkeiten und Alternativen
Kronen-Wurzel-Frakturen bedingen in der Regel eine komplexe Therapie. In der Mehrzahl der Fälle bewegt man sich im Grenzbereich zwischen Zahnerhalt und Extraktion. Klassische restaurative Konzepte wie Zahnfragmentbefestigung stellen den Kliniker vor das Problem abzuwägen, wie viel gesundes Hart- und Weichgewebe für den Zugang und die Gesunderhaltung entfernt werden muss. Diese Entscheidung ist umso schwieriger zu treffen, da die Prognose dieser Zähne in der Regel eingeschränkt ist. Als Alternative bietet sich eine chirurgische Extrusion und Neuversorgung an. Jedoch muss auch hier davon ausgegangen werden, dass es sich um eine eingeschränkte Langzeitprognose handelt. Extraktion und prothetische Versorgung sind invasiv, sollten jedoch in allen Fällen mit abgewogen werden.
Keywords: komplizierte Kronen-Wurzel-Fraktur, resektive parodontale Therapie, Fragmentbefestigung, chirurgische Extrusion, Sofortimplantat
Während in der Vergangenheit Zähne aufgrund knöcherner Defekte oder starker Rezessionen entfernt wurden, steht heute der Zahnerhalt im Vordergrund. Die nichtchirurgische Parodontaltherapie (Initialtherapie, unterstützende Parodontaltherapie) gewinnt immer mehr an Bedeutung, stößt aber in manchen Fällen auch an ihre Grenzen. Wenn sich trotz Scaling und Root Planing keine ausreichende Reduktion der Entzündung erreichen lässt, ist eine chirurgische Intervention fast unumgänglich. In diesem Zusammenhang spielt das richtige Instrumentarium eine nicht unbedeutende Rolle.
Ein Fallbericht zum Grenzbereich zwischen Erhalten und Extrahieren
Zahnärztliche Versorgungen im ästhetisch relevanten Bereich bedürfen einer interdisziplinären Behandlung. Nicht immer ist in dieser Region aus ästhetischen und funktionellen Gründen das Implantat die beste Lösung. Die nach einer Zahnextraktion eintretenden Gewebsverluste müssen durch augmentative Maßnahmen kompensiert werden, welche komplikationsanfällig sind. Auch wird über Langzeitkomplikationen wie Periimplantitis berichtet. Ist z. B. durch endodontische oder parodontale Maßnahmen ein Zahnerhalt möglich, sollte diese Option stets vorab in Betracht gezogen werden. Der vorliegende Fallbericht beschreibt die komplexe Versorgung einer Patientin im Oberkieferfrontzahnbereich, in deren Rahmen bei zwei benachbarten Zähnen einmal zugunsten eines Zahnerhalts durch endodontische Maßnahmen und einmal zugunsten eines Implantats entschieden wurde.
Keywords: Zahnerhalt, endodontische Therapie, Zahnextraktion, Implantation, orthograde Revision, Ridge-Preservation-Technik
Tooth extraction and unassisted socket healing are followed by a marked reduction in the alveolar contour in the orofacial dimension in particular. Therefore the correct timing of the implant placement is very important. According to the ITI Consensus Conference, the clinician can choose between four different treatment approaches to accommodate various clinical indications (type I-IV). This review article discusses late implant placement (type IV). In type IV interventions alveolar ridge preservation or socket grafting should be performed in order to counteract dimensional ridge alterations. With respect to surgical techniques to date, it is rather unclear which technique and which material is superior over another in terms of ridge preservation. Combinations of socket filling with various biomaterials and use of barrier membranes can be used in different indications. Additional measures to improve soft tissue conditions at the time of tooth extraction, such as socket sealing, might also be indicated in specific clinical scenarios. This clinically based analysis of the literature shows different cases to illustrate the potential applicability of alveolar ridge preservation techniques in various indications.
Keywords: Alveolar ridge preservation, xenograft, dimensional alteration, barrier membranes
International Journal of Periodontics & Restorative Dentistry, 4/2018
DOI: 10.11607/prd.3636, PubMed ID (PMID): 29889920Pages 549-556, Language: EnglishFischer, Kai R. / Mühlemann, Sven / Jung, Ronald E. / Friedmann, Anton / Fickl, Stefan
The objectives of this study were to determine the quantitative changes after different ridge preservation techniques (primary aim) and to assess the possibility of placing a dental implant, the bone quality, and the need for bone augmentation (secondary aim). A total of 35 patients who required extraction of at least one tooth (incisor, canine, or premolar) provided 35 single-gap extraction sites. After minimally invasive tooth removal, the sockets were randomly scheduled for one of four treatment modalities: placement of a deproteinized bovine bone mineral (DBBM; Endobon, Biomet 3i) covered with a soft tissue punch from the palate (T1); placement of DBBM alone (T2); placement of DBBM covered with a resorbable collagen membrane (OsseoGuard, Biomet 3i) (T3); or no additional treatment (T4). Silicone impressions were taken before and 6 months after extraction for quantitative-volumetric evaluation (primary outcome). The possibility of placing an implant, bone quality, and need for further bone augmentation were also noted (secondary outcomes). During the study period, no adverse events were observed. No statistically significant difference was found between the four treatments regarding the primary and secondary outcome parameters (P > .05). However, T4 showed double the buccal contour change, with the highest variance compared to the other three groups (T1 -0.874 ± 0.713; T2 -0.968 ± 0.344; T3 -1.26 ± 0.942; T4 -2.15 ± 1.349). Although no statistically significant difference was found between the four treatment modalities, placement of DBBM resulted in only half the contour change ( 1 mm) compared to control sites (> 2 mm). Ridge preservation with a DBBM with or without soft tissue punch should be considered in esthetically demanding cases and delayed or late implant placement.
Patienten mit dünnem Gingivatyp neigen vermehrt zu Rezessionen. Diese entstehen unabhängig von der Mundhygiene und können neben ästhetischen Beeinträchtigungen auch Hypersensibilitäten im Zahnhalsbereich auslösen. Die plastische Deckung der freiliegenden Wurzelareale führt langfristig zu einer Wiederherstellung der Funktion und der Rot-Weiß-Ästhetik. Doch ebenso vielfältig wie die Ätiologie sind auch die Therapieansätze. Neben Verschiebeplastiken und Rotationslappen kommen vermehrt kombinierte Techniken mit autologen und xenogenen Bindegewebstransplantaten zum Einsatz. In dem Beitrag werden die verschiedenen Operationstechniken mit Indikation und Langzeitprognose übersichtlich dargestellt und diskutiert.
Keywords: Gingivarezession, Rezessionsdeckung, koronaler Verschiebelappen, modifizierte Verschiebelappentechnik, Tunneltechnik, lateraler Verschiebelappen, doppelter Papillenlappen, Bindegewebstransplantat, Mikrochirurgie
International Journal of Periodontics & Restorative Dentistry, 1/2018
Online OnlyDOI: 10.11607/prd.3347, PubMed ID (PMID): 29240203Pages e1-e7, Language: EnglishFickl, Stefan / Kauffmann, Frederic / Stappert, Christian F. / Kauffmann, Anke / Schlagenhauf, Ulrich
The aim of this retrospective case control study was to compare a porcine collagen matrix (Mucograft Seal, Geistlich) with a free gingival punch graft with respect to size, invagination, and color of resulting soft tissue scar formation. Following definition of inclusion and exclusion criteria, 22 patients were retrospectively included in this study. The patients were divided into two groups. In group A, the extraction socket was filled with bovine bone mineral (Bio-Oss, Geistlich) and covered with a free gingival punch graft. In group B, the extraction socket was filled with bovine bone mineral (Bio-Oss) and covered with porcine collagen matrix. After final prosthetic reconstruction (18 implant-retained crowns and 4 fixed partial dentures), two independent examiners evaluated the size, invagination, and color of the soft tissue scar using a modified scar-evaluation scale originally developed for dermal wounds (lower values correspond to less scarring). Patient satisfaction was recorded using a questionnaire. Patient records were screened for frequency and costs of scar removal treatment. The average scar score for groups A and B was 1.33 and 4.3, respectively, revealing significantly less scarring in group B (P = .000295). Frequency and costs of scar removal treatment were statistically significantly higher in Group A (P = .000234). Patient satisfaction was not statistically significantly different between the treatment groups (P = .711 for group A and P = .809 for group B. The results suggest that alveolar ridge preservation using bovine bone mineral and porcine collagen matrix leads to less scar tissue formation when compared with bovine bone mineral and free gingival punch grafts from the palate.