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8. Nov. 2019 — 9. Nov. 2019Congress Center Messe Frankfurt
Referenten: Karl-Ludwig Ackermann, Sarah Al-Maawi, Kurt Werner Alt, Jassin Arnold, Thomas Attin, Mustafa Ayna, Anna Greta Barbe, Ingo Baresel, Jens Baresel, Tobias Bauer, Ursula Becker, Wilfried Beckmann, Christoph Benz, Lisa Bitterich, Dirk Bleiel, Uwe Blunck, Martin Boost, Andreas Braun, Anne Bredel-Geissler, Wolfgang Buchalla, Egon Burian, Sebastian Bürklein, Iain L. C. Chapple, Wolfgang Christian, Fabian Cieplik, Bettina Dannewitz, Monika Daubländer, Sybille David-Hebgen, Isabel Deckwer, James Deschner, Annika Döding, Christof Dörfer, Heike Dyrna, Norbert Engel, Peter Engel, Susanne Fath, Michael Frank, Roland Frankenberger, Rene Franzen, Cornelia Frese, Tobias Fretwurst, Michael Gahlert, Roland Garve, Werner Geurtsen, Shahram Ghanaati, Christiane Gleissner, Ulrike Gonder, Werner Götz, Dominik Groß, Knut A. Grötz, Martin Guffart, Norbert Gutknecht, Cornelius Haffner, Thorsten Halling, Frederic Hermann, Carlos Herrera-Vizcaino, Tim Hilgenfeld, Jürgen Hoffmann, Martin Hoffmann, Fabian Huettig, Alfons Hugger, Christine Hutschenreuter, Bruno Imhoff, Silke Jacker-Guhr, Søren Jepsen, A. Rainer Jordan, Alexander Jürchott, Bärbel Kahl-Nieke, Peer W. Kämmerer, Philipp Kanzow, Nele Kettler, Christian Kirschneck, Lydia Kogler, Bernd Kordaß, Franz-Josef Kramer, Norbert Krämer, Felix Krause, Matthis Krischel, Joachim Krois, Christina Kühne, Conrad Kühnöl, Bernd Lapatki, Silke Lehmann-Binder M.Sc., Christian Leonhardt, Ivona Leventic, Daniel Lindel, Jörg Alexander Lisson, Ulrike Lübbert, Elmar Ludwig, Anne-Katrin Lührs, Michael Lüpke, Frank Georg Mathers, Wibke Merten, Georg Meyer, Wolfram Misselwitz, Karin Mölling, Mhd Said Mourad, Dietmar Friedrich Müller, Moritz Mutschler, Katja Nickel, Nicole Nicklisch, Ina Nitschke, Olaf Oberhofer, Karina Obreja, Dietmar Oesterreich, Rebecca Otto, Simon Peroz, Peter Pospiech, Florian Probst, Monika Probst, Michael Rädel, Sven Reich, Katharina Reichenmiller, Katharina Reinecke, Daniel R. Reißmann, Bernd Reiss, Stefan Ries, Christiane Rinnen, Katharina Röher, Jerome Rotgans, Uwe Rudol, Michael Rumpf, Heidrun Schaaf, Claudia Schaller, Karina Schick, Ulrich Schiffner, Maximiliane Amelie Schlenz, Alexander Schmidt, Mathias Schmidt, Andrea-Maria Schmidt-Westhausen, Julian Schmoeckel, Wolfgang Schneider, Sigmar Schnutenhaus, Holger Schön, Andreas Schulte, Nelly Schulz-Weidner, Karola Schulze, Ralf Schulze, Falk Schwendicke, Thomas A. Schwenk, Andreas Simka, Ralf Smeets, Önder Solakoglu, David Sonntag, Hansmartin Spatzier, Benedikt Spies, Norbert Staab, Sabine Steding, Angela Stillhart, Marcus Stoetzer, Hendrik Terheyden, Andrea Thumeyer, Marin Vodanovic, Kai Voß, Maximilian Voß, Wolfgang Wahlster, Michael Walter, Sandra Weber, Almut Johanna Weigel, Paul Weigl, Michael Weiss, Hans-Jürgen Wenz, Johannes-Simon Wenzler, Christian Wesemann, Jens Westemeier, Lotta Westphal, Matthias Widbiller, Annette Wiegand, Horst Willeweit, Karl Frederick Wilms, Sandra Windecker, Michael M. Wolf, Anne Wolowski, Bernd Wöstmann, Sylvia Wuttig
Purpose: To investigate the microtensile bond strength (µTBS) to dentin in class-I cavities using different layering techniques, adhesive application modes, and aging.Materials and Methods: 150 caries-free human molars were randomly assigned to 8 experimental and 2 control groups (n=15 teeth/ group). For each tooth, a standardized class-I cavity was prepared (4x4x4 mm) and pretreated with a universal adhesive (self-etch or etch-and-rinse mode). Incrementally layered restorations served as the control. In the experimental groups, either lining with bulk-fill flowable composite and a layering technique, bulk filling, or the snowplow technique with one or two layers of viscous composite were applied. Four microsticks were obtained from each cavity. Half were tested initially and the other half after aging (thermocycling, 15,000 cycles, 5-55°C, n=30 sticks/group). Tobit regression was used for analyzing group differences, including analysis of interactions, Pearson’s chi-squared test or Fishers’s exact test for fracture analyses (significance level 0.05).Results: Regression analysis showed significant differences in µTBS between groups initially and after aging. In both etching modes, lining with a bulk-fill flowable composite and layering technique achieved the highest µTBS both initially and after aging. In contrast to the etching mode (self-etch < etch-and-rinse), aging did not influence µTBS significantly. The predominant failure types were adhesive and mixed, with a significantly lower number of pre-test failures in the etch-and-rinse groups.Conclusion: The etch-and-rinse mode achieves higher µTBS in class-I cavities compared to the self-etch mode. The lining technique with bulk-fill flowable composite as well as the snowplow technique yielded the highest µTBS after aging, whereas bulk filling and its combination with the snowplow technique resulted in lower µTBS.
Schlagwörter: class-I cavity, snowplow technique, bulk filling, µTBS, configuration factor
Ziel der Untersuchung: Ziel dieser Studie war es, zu untersuchen, ob die Integration von webbasierten Lernangeboten in Form von E-Seminaren in der zahnärztlichen Ausbildung zu einer Leistungsverbesserung der Studierenden führt.
Methode: Im zweiten Semester des klinischen Abschnitts des Zahnmedizinstudiums wurden im Rahmen des Kurses der Zahnerhaltung die konventionellen anwesenheitspflichtigen Seminare durch E-Seminare ersetzt. In der Kontrollkohorte wurden die theoretischen Lehrinhalte in Form von Vorlesungen im Rahmen des konventionellen Seminars vermittelt, in der Testkohorte erfolgte dies über ein gelenktes Eigenstudium und E-Seminare. Der Einsatz der E- Seminare wurde mithilfe eines selbstkonzipierten Fragebogens evaluiert. Um den Lerneffekt zu untersuchen, wurden die Ergebnisse der Abschlussklausur zweier aufeinanderfolgender Jahrgänge verglichen.
Ergebnisse: Die Akzeptanz der E-Seminare durch die Studierenden war positiv. Studierende, die an den E-Seminaren teilnahmen, erzielten signifikant bessere Ergebnisse bei der Abschlussklausur als diejenigen, die konventionelle Seminare besuchten.
Schlussfolgerung: E-Seminare sind eine innovative und zeitgemäße Ergänzung zum traditionellen Unterricht. Sie können helfen die Leistungen zu verbessern und zugleich das Zeitmanagement flexibler zu gestalten. Sie können zur Entlastung der Lehrenden und Lernenden und gleichzeitig zur Steigerung der Qualität der Ausbildung führen.
Schlagwörter: E-Seminare, Evaluation, formatives E-Assessment, Gender, Zahnmedizin
Aim of the study: The purpose of this study was to investigate whether the integration of web-based learning in the form of e-seminars in dental education leads to improved student performance.
Methods: In the second semester of the clinical component of dental school, conventional seminars requiring attendance were replaced by e-seminars as part of the dental conservation course. In the control cohort, the theoretical teaching content was taught in the form of lectures as part of the conventional seminar; in the test cohort, this was done via guided self-study and e-seminars. The use of the e-seminars was evaluated with the help of a self--designed questionnaire. To investigate the learning effect, the results of the final exam of two consecutive years were compared.
Results: Student acceptance of the e-seminars was positive. Students who attended the e-seminars achieved significantly better results on the final exam than those who attended conventional seminars.
Conclusion: E-seminars are an innovative and timely addition to traditional classroom instruction. They can help improve performance while making time management more flexible. They can lead to the relief of teachers and learners and simultaneously to the increase of the education quality.
Schlagwörter: dentistry, e-seminars, evaluation, formative e-assessment, gender
Ziel der Untersuchung: Mit dieser In-vitro-Studie sollten die Auswirkung einer hämostatischen Kontamination sowie der Einfluss der Double-Layer-Technik auf die Dentinhaftung von zwei Universaladhäsiven sowohl isoliert als auch in Kombination beurteilt werden. Weiterhin sollte der Einfluss einer künstlichen Alterung durch Thermowechselbelastung (TC) untersucht werden.
Material und Methode: Der Haftverbund eines gefüllten (SBU) und eines ungefüllten Universaladhäsivs (PBA) zu unbehandeltem (Kontrolle) und mit durch Hämostatika kontaminiertem Dentin (Aluminiumchlorid (VC) vs. Eisensulfat (VS)) wurde mittels des Mikrozugversuchs (µTBS) bestimmt. Dabei erfolgte die Applikation des Adhäsivsystems im Single-Layer- bzw. Double-Layer-Modus. Die Verbundwerte zum Dentin (n = 45 Mikrosticks/Gruppe) wurden nach 24 Stunden und nach TC (15.000 Zyklen, 5/55 °C) gemessen. Die statistische Auswertung erfolgte mittels Welch-ANOVA und des Games-Howell-Tests (p 0,05).
Ergebnisse: Die Welch-ANOVA zeigte signifikante Unterschiede zwischen den Versuchsgruppen (p 0,001). Die Verbundwerte der SBU-Kontrollgruppen waren in Single- und Double-Layer nicht signifikant unterschiedlich. Für PBA zeigte sich eine signifikante Erhöhung der Haftwerte durch die Double-Layer- gegenüber der Single-Layer-Technik. Es bestand kein alterungsbedingter Einfluss auf die Verbundwerte. VC verringerte die Haftwerte beider Universal-adhäsive nach TC im Single-Layer-Modus signifikant. Die Double-Layer-Technik konnte die Haftwerte von SBU nach VC-Kontamination im Gegensatz zu äquivalenten PBA-Gruppen nicht steigern. VS beeinflusste die Haftwerte von SBU-Single-Layer weder vor noch nach TC. Bei Anwendung der Double-Layer-Technik verringerten sich die Haftwerte nach TC signifikant. Die Haftwerte von PBA nahmen durch VS vor und nach Alterung signifikant zu. Dieser Effekt blieb durch die Double-Layer-Technik unbeeinflusst.
Schlussfolgerungen: Die Double-Layer-Technik erhöht die Haftwerte des ungefüllten Universaladhäsivs PBA an der unbehandelten Dentinoberfläche signifikant, während sie die Haftwerte des gefüllten Universaladhäsivs SBU nicht beeinflusst. Der Einfluss der Hämostatika ist stark von der jeweiligen Materialkombination abhängig. VC kann die Haftwerte von Universaladhäsiven beeinträchtigen, durch die Double-Layer-Technik kann die Haftung eines ungefüllten Universaladhäsivs signifikant gesteigert werden. Eine Veränderung der Verbundkraft durch VS konnte für SBU nicht festgestellt werden, für PBA kam es sogar zu einer signifikanten Steigerung der Haftwerte.
Schlagwörter: Dentin, Double-Layer-Applikation, Hämostatikum, Kontamination, Mikrozugversuch, Universaladhäsive
Purpose: To investigate the effects of dentin decontamination procedures with ethylenediaminetetraacetic acid (EDTA) after contamination with two hemostatic agents, ViscoStat (VS) and ViscoStat Clear (VSC), on the microtensile bond strength (μTBS) of two different universal adhesives, before and after thermocycling (TC).
Materials and Methods: Dentin surfaces of 100 human caries-free molars were either contaminated with one of the hemostatic agents or contaminated and then decontaminated with EDTA before the universal adhesives Scotchbond Universal Adhesive (SBU) or Prime & Bond Active (PBA) were applied in self-etch mode. Composite buildups were made and the teeth were sectioned into sticks (n = 90). Half of them immediately underwent the μTBS test, the other half after aging via TC. The data were statistically analyzed using Welch’s ANOVA and the Games-Howell post-hoc test (p < 0.05).
Results: Significant differences were observed between the groups (p < 0.001). When the dentin surface was contaminated with VSC, TC significantly reduced the mean bond strength, regardless of the universal adhesive. Decontamination with EDTA showed a significant decrease in bond strength after VS contamination and SBU application. The fracture analysis showed mainly adhesive fractures (78.8%) in all test groups.
Conclusion: As EDTA application did not significantly increase the μTBS of either universal adhesive in self-etch mode in-vitro, it cannot be recommended as a decontaminant.
Schlagwörter: universal adhesives, self-etch, ethylenediaminetetraacetic acid, hemostatic agents, aging, microtensile bond strength.
Einführung: Ziel dieser In-vitro-Studie war die Untersuchung des Haftverbunds von 3 verschiedenen Zementklassen (kunststoffmodifizierter Glasionomerzement, selbstadhäsiver Zement und Kompositzement) zu einem 3D-druckbaren Material mittels Mikrozugversuchs (μTBS).
Material und Methode: Für die Untersuchung wurden 72 quadratische Blöcke (16 × 16 × 4 mm) aus Komposit (K&B-EXP, BEGO Bremer Goldschlägerei Wilh. Herbst GmbH & Co. KG, Bremen, Deutschland) gedruckt und auf 18 Gruppen aufgeteilt. Jede Gruppe entspricht einem Befestigungszement, einer Vorbehandlungs- und einer Alterungsart. Es wurden je 2 Blöcke mit dem jeweiligen Zement zu sog. "Sandwich"-Blöcken zusammengeklebt. Neben der Art des Zementes unterschieden sich die Blöcke in der Art der Vorbehandlung; sie erfolgte entweder durch Glanzstrahlen mit Natronglas (50 µm) allein oder zusätzlich mit Aluminiumoxid (50 µm). Aus den Sandwichblöcken wurden 48 Stäbchen pro Gruppe für den Mikrozugversuch gewonnen. Die Stäbchen wurden initial (24 h Wasserlagerung) oder nach Alterungsvorgängen (10.000 Zyklen Thermocycling (5/55 °C) vs. 6-monatige Langzeitwasserlagerung) getestet. Alle Stäbchen wurden hinsichtlich ihres Frakturmusters lichtmikroskopisch untersucht. Die statistische Auswertung der Daten erfolgte mittels ANOVA, Tukey-HSD-Tests und Chi-Quadrat-Tests.
Ergebnisse: Die einfaktorielle Varianzanalyse zeigte signifikante Unterschiede zwischen den Gruppen (p≤0,05). Die höchste Verbundkraft wurde für den Kompositzement in Verbindung mit Aluminiumoxid-Vorbehandlung gemessen. Die signifikant niedrigsten Verbundwerte unabhängig von der Vorbehandlung wies der kunststoffmodifizierte Glasionomerzement auf. Ohne zusätzliches Sandstrahlen mit Aluminiumoxid waren die Verbundwerte vom selbstadhäsiven Zements und des Kompositzements vergleichbar.
Schlussfolgerung: Die höchsten Verbundwerte werden vom selbstadhäsiven Zement und vom Kompositzement erreicht. Sandstrahlen mit Aluminiumoxid führt für den Kompositzement zu einer signifikanten Erhöhung der Verbundwerte.
Schlagwörter: 3D-Druck, CAD/CAM, Haftverbund, Komposit, Mikrozugversuch, Sandstrahlen
Introduction: The aim of this study was to evaluate whether hemostatic agents containing aluminum chloride affect the microtensile bond strength of a universal adhesive to dentin.
Materials and Methods: The occlusal enamel of 50 human molars was removed to expose a flat dentin surface. A universal adhesive was applied either in self-etch (SE) or etch & rinse mode (ER), or a contamination with a "hemostatic agent" (Astringent; ARP or Racegel; RAC) was performed prior to the adhesive application. In the control group (control; C), no contamination in SE and ER mode was performed. A composite build-up was placed onto the adhesively pre-treated surface and specimens were cut to obtain 80 microsticks per group. Half of the specimens were stored for 24 hours before the microtensile bond strength test was performed, the other half was tested after thermocycling (TC, 5,000 cycles). The fractured surfaces were evaluated using a light-optical microscope in order to analyze the failure pattern.
Results: In the SE-mode, dentin contamination with both hemostatic agents prior to universal adhesive application led to a significant decrease in bond strength, compared to the controls before (SE_ARP: 5.67 ± 7.64 MPa; SE_RAC: 5.08 ± 6.04 MPa vs. SE_C: 24.91 ± 12.06 MPa) and after TC (SE_ARP_TC: 2.38 ± 4.43 MPa; SE_RAC_TC: 4.01 ± 4.42 MPa vs. SE_C_TC 24.27 ± 10.67 MPa). Moreover, the SE-mode with prior contamination showed significantly lower bond strength values to dentin before (SE_ARP 5.67 ± 7.64 MPa vs. ER_ARP 20.90 ± 10.91 MPa and SE_RAC 5.08 ± 6.04 MPa vs. ER_RAC 25.62 ± 9.41 MPa) and after TC (SE_ARP_TC 2.38 ± 4.43 MPa vs. ER_ARP_TC 20.91 ± 11.21 MPa and SE_RAC_TC 4.01 ± 4.42 MPa vs. ER_RAC_TC 18.94 ± 9.54 MPa) compared to the ER-mode. In the ER-mode, only contamination with ARP led to a significantly lower bond strength compared to uncontaminated dentin before TC. The fracture analysis showed significant more adhesive fractures in the SE-mode than in the ER-mode.
Conclusion: Considering the limitations of this in-vitro study, the universal adhesive showed higher dentin bond strength when used in ER-mode after contamination with an aluminum chloride-based hemostatic agent.
Schlagwörter: dentin, hemostatic agent, microtensile bond strength, universal adhesive
Purpose: The pretreatment of glass-ceramic before adhesive cementation can be performed with hydrofluoric acid (HF)/silanization (S) or with an ammonium polyfluoride-containing primer (APF). It can be modified by application of a silane-containing universal adhesive (UA) and/or additional silanization. The aim of this study was to evaluate the bond strength of composite cements to two different glass ceramics after different pretreatments and aging.
Materials and Methods: Disks of leucite-reinforced glass-ceramic or lithium-disilicate glass-ceramic were pretreated with HF+S, HF+UA, HF+S+UA, APF, or APF+S, bonded in pairs with composite cement and sectioned into microsticks (n = 96/group). The microtensile bond strength was determined either after 24 h (n = 48) or after aging for 6 months in water (n = 48). Fracture patterns were analyzed at 50X magnification. Statistical evaluation was performed using the Kruskal-Wallis test, pairwise comparisons with Bonferroni’s correction, and the chi-squared test (p < 0.05).
Results: Pretreatment with HF+UA or APF led to significantly lower bond strength compared to HF+S. Additional silanization after application of UA or APF resulted in a significant increase in bond strength. After aging, HF+UA groups showed significantly lower bond strengths, independent of additive silanization. Aging did not affect APF-pretreated leucite-reinforced glass-ceramic; for lithium-disilicate glass-ceramic, the bond strength dropped significantly. Additional silanization improved aging resistance for the respective groups.
Conclusion: Bond strength and its long-term stability depend on the ceramic used and on the pretreatment. An ammonium polyfluoride-containing primer seems to be a promising option compared to conventional pretreatment with hydrofluoric acid. Additive silanization improves the long-term stability of the microtensile bond strength.
Schlagwörter: Monobond Etch & Prime, ammoniumpolyfluoride, hydrofluoric acid, universal adhesive, silane, glass ceramic, microtensile bond strength test
Caries is the most common non-contagious disease worldwide. It has a higher prevalence in people of lower socioeconomic status [17, 34]. Deep carious lesions are defined as defects that extend radiologically into the inner third or quarter of dentin. This is where the pulp is at risk of exposure. When the remaining dentin thickness decreases towards the pulp, the risk of pathogenic changes in the pulp increases. In daily practice, however, it is often difficult to assess the remaining dentin thickness close to the pulp and to decide when and with which preparation a "dentin wound treatment" should be performed [21, 32]. For this reason, it is useful to consider pulp symptoms when making a diagnosis and to leave some infected dentin behind near to the pulp if there is a risk of pulp exposure. The primary aim of treating deep carious lesions is always to avoid exposing the pulp and to keep it healthy and vital. Thus, the purpose of dentin wound care is manifold; it is to protect the pulp from further exogenous noxae (such as residual monomers or thermal damage caused by light polymeri¬zation when using the adhesive technique), from toxins of microorganisms (such as lipopolysaccharides), to eradicate bacteria, as well as to stimulate the formation of reactive dentin. Furthermore, the outflow of dentinal fluid from the dentin tubules should be avoided.