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1988-1993: Studium der Zahnmedizin an der Ernst-Moritz-Arndt-Universität Greifswald. 1993: Approbation als Zahnarzt. 1993-2001: Wissenschaftlicher Mitarbeiter an der Poliklinik für Zahnerhaltung, Parodontologie und Endodontologie am Zentrum für Zahn-, Mund- und Kieferheilkunde der Universität Greifswald. Seit 1995: 1995 nationale und internationale Referententätigkeit in der postgradualen zahnmedizinischen Weiterbildung. 1997: Promotion. Seit 2001: Oberarzt an der Poliklinik für Zahnerhaltung, Parodontologie und Endodontologie am Zentrum für Zahn-, Mund- und Kieferheilkunde der Universität Greifswald. 2003-2005: zweijähriger Forschungs- und Lehraufenthalt an der University of Tennessee - Health Science Center - College of Dentistry / Restorative Dentistry Department, Memphis, USA. 2007: vierwöchiger Forschungs- und Lehraufenthalt an der University of Minnesota, School of Dentistry, Minneapolis, USA. 2012: Habilitation und Venia legendi für das Fach Zahn-, Mund- und Kieferheilkunde an der Ernst-Moritz-Arndt-Universität Greifswald.
Referenten: Karl-Ludwig Ackermann, Sarah Al-Maawi, Bilal Al-Nawas, Kurt Werner Alt, Anna Greta Barbe, Tobias Bauer, Daniel Bäumer, Marco Baz Bartels, Grietje Beck, Katrin Bekes, Christoph Benz, Dirk Bleiel, Johannes Boesch, Martin Boost, Wolfgang Buchalla, Oskar Bunz, Fabian Cieplik, Monika Daubländer, Sybille David-Hebgen, Andreas Dehler, Renate Deinzer, Sonja H. M. Derman, Konstanze Diekmeyer, Ingmar Dobberstein, Heike Dyrna, Thomas Eger, Guido Elsäßer, Anne Sophie Engel, Peter Engel, Norbert Enkling, Susanne Fath, Stefan Fickl, Michael Frank, Roland Frankenberger, Rene Franzen, Kerstin Galler, Carolina Ganß, Roland Garve, Christian Ralf Gernhardt, Werner Geurtsen, Shahram Ghanaati, Petra Gierthmühlen, Christiane Gleissner, Steffani Görl, Werner Götz, Susanne Grässel, Dominik Groß, Stefan Grümer, Claus Grundmann, Martin Guffart, Heinz-Michael Günther, Norbert Gutknecht, Peter Hahner, Elmar Hellwig, Christian Henrici, Katrin Hertrampf, Fabian Huettig, Michael Hülsmann, Bruno Imhoff, Holger Jentsch, A. Rainer Jordan, Ana Elisa Kauling, Moritz Kebschull, Christian Kirschneck, Joachim Klimek, Andrea Klink, Thomas Klinke, Birte Koch, Thomas Kocher, Eva Köllensperger, Heike Maria Korbmacher-Steiner, Bernd Kordaß, Hannah Kottmann, Pablo Krämer-Fernandez, Gabriel Krastl, Birgit Krause, Till Kreutzer, Conrad Kühnöl, Stefanie Kurzschenkel, Thorsten Kuypers, Günter Lauer, Hans-Christoph Lauer, Elfi Laurisch, Tina Lawall, Karl Martin Lehmann, Silke Lehmann-Binder M.Sc., Dirk Leisenberg, Ulrike Lübbert, Michael Lüpke, Thomas Malik, Jutta Margraf-Stiksrud, Lorenz Meinel, Gudrun Mentel, Wibke Merten, Louisa Mewes, Johanna Isabel Moosmüller, Martin U. Müller, Wolfgang Müller, Nicole Nicklisch, Ina Nitschke, Michael J. Noack, Marina Nörr-Müller, Karina Obreja, Dietmar Oesterreich, Puria Parvini, Ingrid Peroz, Waldemar Petker, Oksana Petruchin, Andree Piwowarczyk, Peter Pospiech, Peter Proff, Sven Reich, Katharina Reichenmiller, Katharina Reinecke, Bernd Reiss, Svenja Rink, Christiane Rinnen, Jerome Rotgans, Didem Sahin, Sonja Sälzer, Petra Santander, Heidrun Schaaf, Jürgen Schäffer, Elisabeth Schiffner, Ulrich Schiffner, Markus Schlee, Maximiliane Amelie Schlenz, Peter Schmidt, Andrea-Maria Schmidt-Westhausen, Claas Ole Schmitt, Sigmar Schnutenhaus, Jörg Schröder, Gerd Schröter, Andreas Schulte, Philipp Schwaab, Frank Schwarz, Falk Schwendicke, Clemens Schwerin, Sinan Sen, Önder Solakoglu, Hansmartin Spatzier, Christian H. Splieth, Norbert Staab, Bernd Stadlinger, Sabine Steding, Marcus Stoetzer, Giorgio Tabanella, Gisela Tascher, Hendrik Terheyden, Valentina A. Tesky, Jan Tetsch, Juliane von Hoyningen-Huene, Maximilian Voß, Michael Walter, Alexander Welk, Dietmar Weng, Hans-Jürgen Wenz, Jens Westemeier, Lotta Westphal, Annette Wiegand, Karl Frederick Wilms, Michael M. Wolf, Diana Wolff, Anne Wolowski, Johann-Dietrich Wörner, Sylvia Wuttig, Mohamed Younis, Stefan Zimmer, Lisa Zumpe
Quintessenz Verlags-GmbH
Zeitschriftenbeiträge dieses Autors
Journal of Craniomandibular Function, 1/2010
Seiten: 11-26, Sprache: Englisch, DeutschBernhardt, Olaf / Wenzler, Christine / Welk, Alexander / Meyer, Georg
Mehrere Studien zum Zusammenhang zwischen Haltungsänderungen und kraniomandibulären Dysfunktionen (CMD) ergaben unterschiedliche Ergebnisse. Das Ziel dieser Studie war es, den Einfluss einer Zentrikschiene auf die Körperhaltung während des Gehens bei CMD-Patienten und einer Kontrollgruppe zu untersuchen. Die Körperhaltung von 20 CMD-Patienten und 19 Kontrollfällen wurde mit dem sonoSens® Monitor vor (U1), unmittelbar nach (U2) und eine Woche nach (U3) der Eingliederung einer Zentrikschiene gemessen. Beim sonoSens® Monitor handelt es sich um ein Diagnosesystem zur dynamischen Erfassung der Körperhaltung. Das technische Verfahren besteht in einer Ultraschall-Abstandsmessung, bei der vier Paare kleiner Sensoren an bestimmten Stellen an Hals und Rücken angebracht werden. Bei jeder Messung zeichneten die Sensoren fortwährend die Abstandsveränderungen zwischen den Sensorpaaren auf, während die Patienten bzw. Probanden sieben Minuten lang geradeaus gingen. Das Ausmaß der Flexion und der Torsion des Körpers beim Gehen wurde für die Hals-, Brust- und Lendenwirbelsäule aufgezeichnet. Bei jedem Termin wurde eine klinische Funktionsanalyse durchgeführt. Alle gemessenen Parameter wurden nicht-parametrisch auf Unterschiede zwischen den Gruppen untersucht. Es bestanden keine signifikanten Unterschiede zwischen den Gruppen zu den Zeitpunkten U1, U2 und U3 für die Regularitätsindizes sowie für das sagittale und frontale Bewegungsausmaß und das Torsionsbewegungsausmaß. Veränderungen dieser Parameter zwischen U1, U2 und U3 waren auch innerhalb der Gruppen nicht signifikant. Die Beeinträchtigung der Lebensqualität und der Schmerz reduzierten sich zwischen U1 und U3 in der Testgruppe signifikant (P 0,03), während in der Kontrollgruppe keine Veränderungen festgestellt wurden. Die Ergebnisse dieser Studie deuten darauf hin, dass die Schienentherapie keinen signifikanten Einfluss auf die Körperhaltung von CMD-Patienten und Kontrollen beim Gehen hat. Um diese Ergebnisse zu verifizieren, sind jedoch weitere Studien notwendig.
Schlagwörter: Zentrikschiene, kraniomandibuläre Dysfunktion, Körperhaltung, Ganganalyse
Objective: To evaluate the in vivo potential of xylitol to reduce plaque acidogenicity in comparison to sorbitol.
Method and Materials: After completing a questionnaire on general health, smoking, diet, and oral hygiene habits, 61 dentate adults refrained from oral hygiene for 3 days before the clinical baseline examination, which included decayed, missing, and filled teeth (DMFT) index, mutans streptococci and lactobacilli counts, and plaque acidogenicity (cH) index after a sucrose rinse. Then the participants were randomly allocated to consume either sorbitol or xylitol lozenges (5 pieces/day, 2 g each) for 4 weeks and were asked to refrain from oral hygiene for the 3 days prior to the final examination (cH, area pH 7, bacterial counts).
Results: The variation of acidogenicity in different individuals was considerable at baseline (range: 0.2 to 446.6 min*µmol/L) with a mean value of 37.9 ± 58.9 min*µmol/L for the sorbitol group and 60.6 ± 87.6 min*µmol/L for the xylitol group. At the end of the study, the reduction in the xylitol group (42.9 ± 80.6 min*µmol/L) was statistically significantly higher than in the sorbitol group (6.0 ± 69.4 min*µmol/L, P = .034), which was also confirmed in an additional analysis excluding 2 participants with extreme values (reduction for xylitol: 29.5 ± 36.9 min*µmol/L; sorbitol: 1.7 ± 57.0 min*µmol/L; P = .019). Statistically significant differences were also found for the area below pH 7 (reduction for xylitol: 10.8 min pH; sorbitol, 0.2 min pH; P = .0025).
Conclusion: The regular consumption of xylitol lozenges modifies dental plaque, resulting in a marked reduction in the plaque acidogenicity, which could not be detected using sorbitol lozenges. Therefore, xylitol could have an additional benefit in caries prevention.
Schlagwörter: acidogenicity, caries, cH index, plaque, prevention, sorbitol, xylitol
Objective: To compare the effectiveness of polymer burs (SmartPrep, SS White) and conventional carbide burs in removing dentin caries.
Method and Materials: Thirty extracted permanent teeth were assigned to 2 groups according to the caries removal technique. One experienced clinician performed all excavation procedures, monitoring the caries removal by checking the hardness of the dentin with a dental explorer. The excavation working time was documented and stopped in each group when a leather-hard texture was reached. After the teeth were embedded and sectioned (400 µm), the caries in the remaining dentin was assessed using a caries detector. On microscope images of the samples, the mean stain depth of the remaining carious tissue per tooth was measured by AnalySIS computer software.
Results: Mean carious surface areas differed minimally but not statistically significantly after use of polymer burs (31.5 mm2 ± 0.18) and carbide burs (38.1 mm2 ± 0.15). Mean carious surface staining depth was slightly smaller with carbide burs (0.26 mm ± 1.38) than with polymer burs (0.40 mm ± 1.15). The mean-quartile test for the total carious surface (P = .363) and the carious margin (P = .681) showed no statistically significant differences. Of the carbide bur-treated samples, 84.5% were caries free as opposed to 93.0% in the polymer bur group. The results also showed no significant difference between the mean working time of the polymer burs (5.11 minutes) and the carbide burs (4.99 minutes).
Conclusion: Under these experimental conditions, polymer burs and tungsten carbide burs were similarly effective for caries removal.
Schlagwörter: carbide bur, caries removal, dentin caries excavation, dentin hardness, polymer bur
PubMed-ID: 17625632Seiten: 489-497, Sprache: EnglischWelk, Alexander / Immenroth, Marc / Sakic, Petar / Bernhardt, Olaf / Eberspächer, Hans / Meyer, Georg
Objective: Since fine-motor movements and complex procedures, which are often necessary in dental practice, can be compared to those used by professional athletes, the purpose of this study was to determine the impact of the mental training technique, established in sport science, on dentistry.
Method and Materials: In a randomized, controlled study, 2 groups of 20 and 21 dental students in their second semester (experimental group with mental training, and control group with conventional training, respectively), were evaluated at 2 time points (pre- and posttest) by measuring the effect of training by the criteria "knowledge," "process," and "quality" of a crown preparation on the computer-assisted Dental-Simulator (DenX).
Results: The improvements of the experimental group and of the control group from pre- to posttest could be distinguished for all criteria in favor of the experimental group, in which improvements of knowledge (F1,39 = 72.674, P .001) and process (F1,39 = 6.63, P = .01) were statistically significantly better.
Conclusion: The significantly greater improvements of the experimental group regarding knowledge and process compared to the control group indicate that the improvement in learning and performance caused by mental training is detectable in dental education, especially with regard to cognitive aspects of dental procedures.
Schlagwörter: crown preparation, dental education, learning method, mental training, randomized controlled trial, tooth preparation
Einleitung: In der praktischen Ausbildung an den Universitäten wird zunehmend Computertechnik eingesetzt. Verglichen zu ihrem Potenzial werden die computergestützten Lern- (CAL) und Simulations- (CAS)-Systeme in der zahnmedizinischen Ausbildung noch immer zu wenig genutzt. Methode: Vorteile, Herausforderungen, Probleme und mögliche Lösungen im Bereich des computergestützten Lernens und der computergestützten Simulation in der Zahnmedizin wurden anhand von Literaturrecherchen in MEDLINE und offenen Internet-Plattformen sowie anhand der wichtigsten Ergebnisse einer Befragung unter den zahnmedizinischen Hochschulen in Deutschland untersucht. Ergebnisse: Die Vorteile des computergestützten Lernens werden beispielsweise im individuellen Lerntempo und im selbstgesteuerten Lernen sowie der Motivationssteigerung gesehen. CAL kann zu einem mehr strukturierten Lernen führen und das Training der evidenz- basierten Entscheidungen unterstützen. Als Hauptgründe für den relativ geringen Anwendungsgrad der computergestützten Ausbildungssysteme in der Lehre wurde unter anderem die Nichtfinanzierbarkeit, das Fehlen von Evaluationsergebnissen dieser Technologie und der hoher Aufwand bezüglich der Integration dieser Systeme ins Curriculum angegeben. Schlussfolgerung: Zur Überwindung der für den geringen Anwendungsgrad der Computertechnologie verantwortlichen Gründe sollten multizentrische Forschungs- und Entwicklungsprojekte unter dem Monitoring der jeweiligen nationalen und internationalen wissenschaftlichen Gesellschaften angestrebt werden, damit das Potenzial der Computertechnologie in der zahnmedizinischen Aus-, Fort-, und Weiterbildung ausgeschöpft werden kann.
Schlagwörter: Computergestütztes Lernen, computergestützte Simulation, problembasiertes Lernen, evidenzbasierte medizinische/zahnmedizinische Ausbildung, virtuelle Realität, zahnmedizinische Simulation
Objectives: The objective of this study was to compare the step-down technique in simulated curved root canals using K hand files (VDW) and ProFiles 0.06/0.04 (Dentsply Maillefer).
Method and Materials: A total of 72 canals were blindly prepared by instructed students: 1 block with K files and a second one with ProFiles 0.06/0.04 in connection with the EndoStepper (SET). Postoperative images of the canals were taken, and an independent dentist assessed preparations for amount and position of material removed during preparation. Efficacy of the instruments is described in terms of canal shape, instrument failure, canal blockages, and preparation time.
Results: ProFile instrumentation provided well-centered and tapered preparations while maintaining the apical foramen; in contrast, the use of K files resulted in frequent alterations of the root canal. In the apical portion, both techniques showed unprepared areas. The coronal diameter in hand-instrumented canals was more irregular and wider than in those mechanically prepared. There was no separation of a ProFile instrument. Hand instrumentation was faster than mechanical, but the difference was not statistically significant.
Conclusion: Under the conditions of the study, the ProFile rotary system was simple and safe to use and created better preparations than hand instrumentation.
Schlagwörter: hand instrumentation, mechanical preparation, nickel-titanium, rotary, simulated root canals
Neben dem stetig wachsenden medizinischen Lehraufkommen müssen auch die für die Ausübung des zahnärztlichen Berufes notwendigen feinkoordinativen Fähigkeiten gepaart mit dem Visualisierungs- und Vorstellungsvermögen der zu präparierenden Kavität, in einem engen Zeitrahmen vermittelt werden. Dies wird man inZukunft nur durch die Anwendung effektiverer Ausbildungsmethoden erreichen - zum Beispiel durch den Einsatz computergestützter Dentalsimulatoren, welche den visuellen, auditiven und praktischen Lernkanal simultan bedienen. Im Gegensatz zu den konventionellen Phantomkursköpfen hat der computergestützte Dentalsimulator DentSim der Firma DenX, Israel folgende Vorteile:
- die theoretische Wissensvermittlung findet in einem multimedialen Lernumfeld mit einem hohen Grad an Audio- Visualität, Interaktivität und Komplexität statt,
- problemorientiertes Lernen durch klinisch bezogenes Arbeiten,
- selbstständiges Arbeiten durch digitale Tutorfunktion,
- Transfer des zweidimensionalen Wissens ins dreidimensionale räumliche Arbeiten,
- Transfer der dreidimensionalen Präparation in einfacher zu internalisierbare zweidimensionale Fehleranalyse,
- die elektronische Aufzeichnung aller Präparationsübungen für Fehler- und Effektivitätsanalyse des Präparationsprozesses.
Über die studentische Ausbildung hinaus können die computergestützten Simulatoren auch zur Evaluierung der Effektivität bzw. Qualitätssicherung verschiedener Ausbildungsmethoden im Sinne einer evidenzbasierten zahnmedizinischen Aus- und Weiterbildung eingesetzt werden.
Schlagwörter: computergestützter Dentalsimulator, Dentalsimulation, computergestützte Präparationsübungen, digital Tutorfunktion, problemorientiertes Lernen, Evidence Based Dental Education
Objectives: The combination of an individually cast core and a prefabricated metal post is one of the many techniques to restore endodontically treated teeth. The surface characteristics of commercially available posts vary considerably and likely influence retention. In this study, the surface configuration of 11 castable prefabricated post systems and their retention at the post-cement interface were investigated. Method and materials: Scanning electron microscopic photos were made to assess surfaces of the posts. Etchant residues or applied surface layers were also analyzed with an electron beam microprobe. For the retention measurements, 6 posts from each system were cemented in artificial root canals with a zinc phosphate cement. Retention was measured on a universal testing machine. Results: Analysis of variance and the Ryan-Einot-Gabriel-Welsch F test revealed significant differences in retention between posts; these differences were related to the microstructure of the surfaces of the posts. In general, the coarser the surfaces, the better the retention. Gold plating of the etched surface for one manufacturer resulted in less retention compared to posts of the same type and size that were not plated. Conclusion: The surface configuration of a post could be an important factor when selecting a prefabricated post system.